hoe maak je smaakstof?

bijvoorbeeld aardbij kers of frambozen smaak

Toegevoegd na 2 uur:
ik lees nu dat dit chemisch gebeurd, is het niet mogelijk om smaakstoffen uit vruchten te halen, en te concentreren?

Toegevoegd na 5 uur:
is het wel mogelijk om zelf kleurstof voor voedsel te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.2K

Het beste antwoord

In een scheikundelokaal!

En zelfs dit is niet geschikt om er daadwerkelijk van te eten. Je moet dan eerst weten wat er in het glaswerk wat je gebruikt in het lokaal gezeten heeft en hoe het is schoongemaakt.
Je moet gewoon heel goed weten welke chemische stoffen je gebruikt en wat ze met elkaar doen.
Zelfs een school heeft met scheikunde niet altijd de stoffen die je gebruiken moet, dus wordt het vaak een laboratorium.

Je kunt smaakstoffen dus niet zelf maken indien je niet natuurkundig ervaren bent en een lab tot je beschikking hebt. Het is namelijk chemisch.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ananassmaak:

Ethylbutanoaat is een ester van boterzuur en ethanol of azijnzuur en een halogeenalkaan, zoals 1-broombutaan. De brandbare stof heeft een op ananas gelijkende geur. Het is een kleurloze vloeistof die bij -98°C smelt. Het kookt bij 121°C.

[bewerken] Synthese

Ethylbutanoaat kan in een laboratorium worden gemaakt door ethanol en boterzuur met elkaar te laten reageren met behulp van een zuur, zoals zwavelzuur, als katalysator:

Omdat ethylbutanoaat een hoog kookpunt heeft, kan men het moeilijk zuiveren door middel van destillatie. Men moet het onder het smeltpunt van het zuur opzuiveren met een vluchtig oplosmiddel, bijvoorbeeld aceton. Het oplosmiddel kan nadien weggedestilleerd worden, opdat er zuiver ethylbutanoaat achterblijft.

[bewerken] Toepassing

Ethylbutanoaat wordt als geur- en smaakstof gebruikt in bijvoorbeeld snoep, sommige zeepsoorten en parfums gebruikt vanwege de ananasgeur. Het FEMA-nummer is 2427.

Je ziet dat het niet zo eenvoudig is om een smaak na te maken. Veel smaken komen bij het IFF vandaan.