Wat kan ik doen met teveel rijpe meloen zodat hem niet weg hoef te gooien?

Toegevoegd na 1 dag:
een Galia en een honingmeloen

Toegevoegd na 1 dag:
er komen hier erg veel leuke tips en lekkere rcepten binnen ,voor nu te maken en te bewaren,Bedankt allemaal!

11 jaar geleden
in: Koken
12.4K
Amadea
11 jaar geleden
Merkwaardig dat er allemaal antwoorden komen terwijl niet duidelijk is over welke vrucht dit gevraagd wordt. Watermeloen, honingmeloen, Galia, of nog een andere soort?
flyingcrow
11 jaar geleden
Amadea,een honingmeloen en een Galia

Het beste antwoord

Is het watermeloen?
Maak er een meloen-aardbei gazpacho (koude soep) van
door; meloenstukken samen met evenveel aardbeien te pureren samen met (vanille)suiker , roomyoghurt en wat citroensap. Een scheut grenadine siroop is ook erg lekker erdoor. Zet koud weg in de koelkast.
Om te serveren doe je het in een soepkommen/schaaltjes en doe er gehalveerde aardbeien, blokjes meloen en evtl. bosbessen, bramen of ander rood fruit erbij voor de bite en de vulling.

Watermeloen is ook erg lekker in een meloen-karnemelk shake;
500 gr. stukken watermeloen met 2 el. citroensap,een beetje zout en een beetje suiker fijn pureren in de keukenmachine of met de staafmixer.
¼ l. karnemelk erbij mixen en als laatste verse basilicum, in reepjes gesneden, erdoor roeren.

Heb je Cantaloupe en/of Galia meloen, Honing- kan natuurlijk ook, dan is een salade lekker.
Sijd de meloen in partjes, doe in een schaal en doe erbij;
3 el. citroensap, 8 el. sinaasappelsap,2 el. honing, saman verroeren en bij de meloen doen. Alles mengen met 2 el. gehakte muntblaadjes. Kwartiertje laten intrekken.
Volle yoghurt mengen met poedersuiker en wat sinaasappelsap. De meloensalade samen met de yoghurt serveren en wat kaneel erover strooien.

Ook heel lekker, kan zelfs als snack midden op tafel;

Snijd de meloen in dunne parten en spreid ze uit op een groot plat bord, laat het midden vrij om hierin een schaaltje ricotta (250 gr) verroerd met 5 el. vloeibare honing te zetten, bestrooid met geroosterde sesamzaadjes en pistachnootjes.
De meloenpartjes bedruppel je met een dressing van;
limoenschil +sap van 1 limoen,3 el. honing en het merg van 1 vanillestokje. Voor de pittigheid is het erg lekker om er gedroogde chilivlokken bij te roeren.
Bestrooi met geroosterde sesamzaadjes en garneer met mintblaadjes.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Hij hapt zo heerlijk weg! (^0^).

Andere antwoorden (5)

Maak er ijsjes van.
Dit doe je door er eerst sap van te maken en dat dan vervolgens in te vriezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van alle meloen m.u.v. watermeloen kun je jam maken. Daarvoor heb je geleisuiker nodig. Compote is nog makkelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt er bijvoorbeeld tuindecoratie van maken. Ook in een fruitsalade merk je niet dat de meloen overrijp is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet mijn tuindecoratie nooit op, dus dat weet ik niet :p Als je er goede bowl van maakt en niet te zuinig bent met de andere stukken fruit, lijkt me dat wel meevallen. Er zijn vruchten die veel meer overheersend zijn dan een meloen ;) Ik zou zeggen, probeer het eens :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er teveel meloen is en dat het niet de bedoeling is om een tip te krijgen om het nu toch op te eten. Het gaat meer om bewaren ofzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle, dat kan ik niet echt uit de vraag halen helaas. De vraag is wat onhandig gesteld, dus onhandige antwoorden zijn hiermee waardevol (vind ik) Overigens kun je bowl in de koelkast langer dan 1 dag bewaren, dus hoeft het niet meteen op.
flyingcrow
11 jaar geleden
Klopt pelle,teveel meloen te weinig eters,feestje afzeggingen.
Meloen Smoothie maken:
65 ml. melk, evt. 1/2 banaan, 220 gram rijpe ontpitte meloen, 125 ml yoghurt, theelepel honing of suiker,
3 dr. vanille-essence en 3 ijsklontjes in de blender
en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
buiten ijsjes of chutney of crumble kan je er een lekker zomers soepje van maken ,zo als deze
1 meloen
100 g suiker
50 g aardbeien
50 g frambozen
50 g bessen

Schil de meloen en verwijder de zaadjes.
Pureer de meloen met de suiker in een keukenmachine.
en zet deze weg op een koele plaats.tot gebruik
Halveer de aardbeien en de frambozen en rits de bessen af.
dit kan je vlak voor het serveren doen of eerder dan
bestrooi je ze met wat met suiker zodat het fruit
iets minder zuur is
Schep de meloensoep in diepe borden en garneer
met het fruit en schep het vocht van het fruit er om heen
je kan natuurlijk fruit naar keuze nemen

Toegevoegd na 22 uur:
zo wel een Galia als een honing meloen
kan je er voor gebruiken