Waardoor komt het dat ik maagpijn krijg van gestoomde broccoli? En is daar wat tegen te doen?

Gekookte broccoli is geen probleem, maar bij gestoomde krijg ik enorme maagpijn voor een paar uur. Vroeg me af door welke stoffen ofzo dit komt.
Maar gestoomde broccoli is 10 keer lekkerder dan gekookte, dus als er een truukje is om dat effect tegen te gaan, zou ik dat heel graag weten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.5K

Antwoorden (3)

Misschien dat het dan niet zo gaar is als wanneer je het kookt en je maag het daarom moeilijker heeft met het verteren ervan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groente welke niet goed gegaard is, wordt niet goed verteerd in het eerste deel van je maagdarm systeem. Daardoor verplaatst het zich naar evrderop in je systeem, waar diverse bacterien het wel af kunnen breken. Echter, hier ontstaat meestal een boel lucht. Deze lucht kan als bellen in je darmen gaan zitten, wat ongelooflijk zeer kan doen.

Wellicht dat je hier last van hebt: Lucht bellen ipv maagpijn. Als je bij het eten van broccoli ook luchtigheid krijgt, is dat wat er gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw spijsverteringskanaal is kennelijk over gevoelig voor de broccoli in de gestoomde vorm.

Je zou kunnen proberen het stomen wat langer te laten duren dan is aangegeven en anders is koken de enige oplossing.