Kan je de helft van de bospeen die geschild is en in stukjes geneden zo ongekookt invriezen?

Door dat het anders veel te veel is voor ons 2en willen we het door de helft doen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Nee, je moet ze eerst voorbereiden zodat ze na het invriezen stevig blijven, sneller gaar worden en de voedingsstoffen, smaak en kleur ook behouden blijft.
We blancheren ook om de enzymen die bederf veroorzaken, te doden.

Zet dus een ruime pan op die je vult met een flinke laag water zodat je de wortelen echt kunt onderdompelen.
Zodra het water kookt doe je de wortelen erin en laat ze 3 min. even doorkoken. Schep ze met de schuimspaan eruit en doe ze in een bak met ijswater die je hebt klaarstaan. (water met ijsblokjes) of schep ze in een vergiet die je onderdompelt in koud water in de gootsteenbak. Laat flink koud water over de vergietinhoud lopen en zorg dat ze snel afkoelen. Hierdoor stopt het garingsproces namelijk.
Nu laat je ze uitlekken en dep ze zo droog mogelijk voor je ze invriest in een bakje of zakje. Ga je ze dan weer verwerken, laat ze niet eerst ontdooien maar breng eerst de vloeistof aan de kook en doe de bevroren worteltjes dan in de kokende vloeistof. Ook als je ze wilt wokken/roerbakken, kan je ze het best invriezen in een zip-lock diepvrieszak. Je moet de worteltjes dan tijdens het invriezen af en toe even doorkneden/rammelen zodat ze niet als een klont aan elkaar plakken. Je kunt ze dan steeds zo uit de zak strooien, zoveel je nodig hebt en de zak weer sluiten en in de vriezer terug doen.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, wortels worden dan slap als je ze ontdooit, even de kook erover en het liefst bevroren weer in de pan doen (niet eerst ontdooien).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, wil je rauwe bospeen invriezen, blancheer hem dan eerst ca. 2-4 minuten. Bospeen is dan bij minimaal -18 C to 12 maanden houdbaar. Gare bospeen kun je in een goed gesloten plastic zakje tot 12 maande bewaren in de diepvries.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.groentenfruitbureau.nl/veggipedia/Bospeen?gclid=CPyp6r_uhLECFZMctAodwQ5E9g