Is het eten van de olijfolie die warm is door bereiding zalm slecht?

Zalm heeft 20min in de oven gestaan op 200graden in een ovenschaal met olijfolie. Olijfolie is gezond, maar is het ook gezond om de olie die achterblijft in de ovenschaal na bereiding op te eten met stokbrood?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Antwoorden (4)

Ja hoor!

Heel gezond zelfs.
Wat achterblijft in je ovenschaal is een mix van de olijfolie van je bereiding en het gesmolten vet van de zalm.
Zalm is blauwe vis, en het vet is rijk aan essentiële vetzuren, de bekende omega-3 die je anders moet slikken in capsules.

Dus lekker soppen met dat stokbrood!
Eet smakelijk!

Toegevoegd na 2 minuten:
Toch één uitzondering: als de olie verbrand is (dat zie je vanzelf aan de kleur en je kan het ook ruiken) dan toch beter niet eten.
In verbrande olie ontstaan giftige stoffen, maar met een bereiding zoals je omschrijft, zal dat niet het geval zijn geweest, schat ik zo'n beetje in.

Toegevoegd na 43 minuten:
Ik realiseer me nu dat je vraag was of die olie slecht was. Mijn eerste regel had dus moeten zijn "Nee hoor!"
... maar volgens mij als je de rest leest dan wordt het duidelijk, toch? (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
+ :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord! +
daar is niks mis mee... het is zelfs lekker !
je kunt het ook gebruiken als jus over aardappelpuree bijvoorbeeld is ook erg lekker.
vorige week nog bij mijn vriendin zalm uit de oven gegeten, heerlijk en ja met olijfolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Olijfolie bevat mono-onverzadigde vetzuren die het LDH
(de slechte cholesterol) doen verlagen. Ze bevat ook antioxidanten die een rol spelen in de in het voorkomen van sommige kankersoorten en de veroudering tegengaan. Hoe meer je ze verwarmt, hoe sneller de oxidanten afbreken. dat geldt voor alle olijfolietypes.
Olijfolie kan je dus beter koud gebruiken, bijv. in salades
en vinaigrettes/sausjes.

Frituren kan je beter helemaal vermijden, zeker als de temperatuur boven 210 graden is. Er vormen zich dan transvetzuren die een sterk nadelige invloed op de gezondheid hebben. Bij verhitten van producten die suikers en eiwitten bevatten, zoals frietjes, die boven de 180 graden C. gefrituurd worden, kan ook acrylamide gevormd worden. Deze stof blijkt bij proefdieren kankerverwekkend te zijn. Of dit ook bij mensen zo is, is nog niet duidelijk, maar hé, er is een risico dus....beter vermijden boven de 180 gradenC. te frituren.

Olijfolie verwarmen in een pan heeft minder impact op de kwaliteit van de olijfolie, maar dan kan er wel een afbraak
gebeuren volgens het product dat je bakt. bak je bijv. een vette vis, dan zal het vet van de vis smelten en een reactie veroorzaken die de kwalitiet van de olijfolie aantast
Beter kiezen voor een andere oliesoort? Jawel.
Olijfolie is immers arm aan omega 3 vetzuren, terwijl koolzaadolie, notenolie, hazelnotenolie en sojaolie zowel omega 3- als polyonverzadigd vetzuren bevatten.
Je kunt dus beter 2 soorten olie in huis hebben, bijv. olijfolie en arachideolie. Beide mogen gerust vermengd worden en er zijn al merken die al een gemengde versie hebben.Voor een goed evenwicht kies je dus het beste oliemengsels die rijk zijn aan omega 3 vetzuren.

Het is dus geen probleem om olijfolie te verwarmen en dan met je stokbroodje op te dippen, maar alleen olijfolie te gebruiken is niet optimaal als je het verwarmt.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@amc
Goed antwoord hoor!
... maar als je olie verhit op 210°C, dan maakt niet zo veel uit welke olie je gebruikt, het is sowieso geen goed idee!
Er is geen enkele oliesoort die deze temperaturen kan doorstaan zonder heel snel te gaan oxideren en toxische bestanddelen te gaan vormen. Niet alleen transvetzuren, maar ook en met name DPTG (di- en politriglyceriden) en PAK's die enorm toxisch zijn. Er vormen zich ook vrije vetzuren. Deze laatste zijn niet zo ongezond, maar de smaak van de olie wordt verschrikkelijk, het begint enorm te roken, en het schuimt ook.
Dus sowieso nóóit frituren boven de 180°C, alleen arachideolie en andere soorten kunnen iets hogere temperaturen verdragen (190-195°C), maar dan van korte duur en zeker eenmalig, dat wil zeggen in een wok of pan, en niet in een friteuse waar de olie meerdere malen wordt gebruikt. Geraffineerde olijfolie is juist heel goed geschikt om te frituren, maar dan moet je de smaak lekker vinden, en zeker niet te heet laten worden.
Vierge olijfolie is minder geschikt omdat het niet gefilterd is en andere bestanddelen bevat die snel kunnen verbranden. Deze olie kan je beter gebruiken in koude bereidingen, inderdaad. Het is tevens doodzonde om zo'n lekkere olie te gebruiken om te bakken! En nog een ding. Elk zichzelf respecterende kok (en daar is amc een geweldig voorbeeld van!) weet dat lekkere frietjes eerst langzaam worden gegaard in olie op 160°C, dan uitgelekt, en dan afgebakken voor een lekker krokant korstje in olie op 180°C.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ossewit is hittebestendig, oxideert nauwelijks en is ook nog eens het lekkerst om patat frites mee te maken. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Keesvi!!
Het allermooiste: ossewit om patat gaar te krijgen op 160°C, en dan afbakken in neutrale arachideolie op 180°C. Lekker Bourgondisch!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessante combinatie. Arachide olie vind ik juist niet neutraal qua smaak maar wel erg lekker. Ook heel geschikt voor oliebollen.
amc
11 jaar geleden
Het schijnt sowieso dat het eigenlijk beter is om te frituren in een verzadigd vet zoals ossenwit is. In olie frituren; zelfs het verhitten van olieën schijnt zelfs in strijd met de natuurwetten te zijn. Verwarming verandert de ruimtelijke structuur van deze olieën die op hun beurt weer zorgen voor het dichtslibben van de bloedvaten. Roomboter schijnt zelfs cholesterolverlagend te werken door de aanwezigheid van een behoorlijke hoeveelheid oliezuur.
Het is dus verstandiger om (met mate)roomboter te gebruiken ipv kunstboters zoals Becel.
Dit is me ooit uit de doeken gedaan door een hoogleraar en ik weet uiteraard niet of het waar is. Feit is wel dat ik alleen nog maar die dingen eet die echt lekker zijn en niet zg. gezond, want ik heb het gevoel dat ze vaak zelf niet weten wat ze beweren. Zo zeggen ze dit en na een tijdje is het weer achterhaald en toch niet zo. (veel melk drinken,
spinazie opwarmen enz.) Soms warm ik best wel eens spinazie op en we leven nog steeds, ik drink toch meer karnemelk dan melk enz. zelfs ossenwit gebruik ik toch wel eens als ik echt lekkere friet wil (toch niet te vaak, want ergens blijft toch een twijfeltje) en roomboter is heerlijk en dat heb ik dus weer in huis. Wij zijn in elk geval nooit ziek, dus zal het zo'n vaar niet lopen. Ook geen overgewicht hier dus...
Gabi en keesvi@ jullie weten zeker ook wel wat lekker is en wat minder gezond. Zolang het maar met mate is en geen structureel dagelijks gebeuren met volle lepels. (^0^) En oh ja, gabi het is bij mij uiteraard bekend het issue mbt olie boven de 210 graden C. Wilde het alleen de vraagsteller meegeven als soort limiet. Heb ook duidelijk de 180 aangegeven. Voorbakken/afbakken van friet; heb er pas nog een 'lezing'over gegeven hier bij GV over een vraag daarover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Keesvi
Een beetje dubbelzinnig mijn reactie, inderdaad. Ik bedoelde "een zo neutraal mogelijk arachideolie", want van nature is arachideolie niet neutraal en heeft een uitgesproken smaak. @amc
Ik wist 100% zeker (geen enkele seconde twijfel!) dat je precies weet wat de beste en maximale temperaturen zijn om te bakken, maar zoals je antwoord verwoord was, en omdat het om olijfolie draaide, klonk het voor mij een beetje alsof het alleen voor olijfolie gelde, en dat wou ik dus benadrukken, dat het voor alle soorten olie geldt.
En ja, inderdaad: een uitgebalanceerd dieet, tenzij je een metabolisch probleem heeft, is de beste manier om gezond te blijven en van het leven te genieten. Ik ben ook vaak "stout", maar als je dat een beetje weet te beperken, dan is het a) geen probleem en je blijft toch gezond, en b) je geniet nog meer van je "stoute momenten".
Of niet soms...? (^_^)
amc
11 jaar geleden
Oeps, een uitgebalanceerd dieet.....ik moet er niet aan denken. God dank heeft in mijn gezin niemand zoiets nodig! Wij lusten dan ook alles en dat maakt het gemakkelijk veel te varieren. Ik let daarbij ook niet op de calorieën. Ik moet dan wel op mijn portie letten want als ik zou scheppen wat die 2 mannen van mij op hun bord laden......kent u het gemak van een laadbak???? (^0^)
Ja Gabi, ik geniet zeker van mijn talloze stoute momenten,
maar ken de beperkingen anders zou ik tonnetjerond zijn!
Voor mij dus geen volle borden, maar wél lekker.
jawel hoor,gewone olijfolie is juist geschikt om te bakken met hoge temperaturen,maar met extra vierge olijfolie kun je beter niet bakken,want dan kunnen er giftegge stoffen vrijkomen die is geschikt voor dressings.