Hoe kunnen rvs messen toch roesten?

Ik ben de messen van Herman Den Blijker aan het sparen. Tot mijn verbazing zijn de krengen aan het roesten(!)
Duidelijk op de mes staat rvs/roestvrijstaal + op de verpakking stond ook duidelijk vaatwasbestendig(!)
Uiteraard gaan de messen retour Blokker(t)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

Staal moet eigenlijk vrij lang uitroesten, maar omdat dat opslagruimte kost verwerken fabrikanten het meestal te snel (en is het oxidatieproces niet voor het grootste deel uitgewerkt).

Je merkt dit soort klachten ook in de autoindustrie vroeger: bij Fiat was het gebruikelijk om het plaatstaal al na 5 maanden te verwerken, terwijl het eigenlijk nog gewoon 2 jaar buiten had moeten liggen. Resultaat was dat de meeste Fiat's nogal snel doorgeroest waren, behalve die ene.

En die ene kwam meestal van de bovenste plaat, toevallig, die op de stapel buiten bovenop had gelegen waardoor oxidatie beter had kunnen plaatsvinden.

Met staal voor messen is het niet anders. Moet het antwoord van een voorganger trouwens ook onderschrijven: goed materiaal (een beetje fatsoenlijk mes kost 30 euro minimaal) stop je niet in de vaatwasser maar was je even handmatig af....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

fabricage fouten. de anti roest laag is niet volledig dekkend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een goed roestvrijstalen mes kan niet roesten.
Waarschijnlijk een made in china van slechte kwaliteit.

Schande dat Den Blijker zijn naam daaraan geeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is geen roest (denk ik). Ik heb ook vaak aanslag op mijn roestvrijstalen bestek zitten dat er uitziet als roest. Het is echter wel wegpoetsbaar. Volgens de leverancier komt dat doordat ik ook metalen producten in de vaatwasser zet die niet van RVS zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooie spullen uit de keuken nooit in de vaatwasser stoppen. Het gaat behoorlijk tekeer daarbinnen.

Ik heb zelf de Goldhamster-serie. Ze hebben nog nooit de vaatwasser gezien. Gaan al jaren mee, nog jaren te gaan. Gewoon na gebruik even met de hand wassen... klaar.

Ook nooit aluminium materialen in de vaatwasser.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om ff heel eerlijk te zijn... de messen zijn echt flijmscherp, ik kijk wel uit om ze met de hand te wassen. Ik had het ook al zo gedaan hoor, alleen mijn sponsje + theedoek hebben het niet overleefd :(
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar je wil wel je messen vlijmscherp houden. Als je een zachte afwasborstel gebruikt, dan zit je niet met je vingers zo dicht op de snijkant. En de theedoek... even goed opletten bij het afdrogen. Dat is wel belangrijk... een vriend hielp bij mij eens met afdrogen en hij is naar huis gegaan met vier hechtingen. Een mes is geen speelgoed....
Eigenlijk bestaat RVS niet. Er zit een beschermend laagje op, dat onder bepaalde omstandigheid kan beschadigen. (mechanische spanningen, chloor).
AWM
15 jaar geleden
RVS betekend Roest Vast Staal. Er bestaat geen roest vrij staal. Het is dus afhankelijk van de kwaliteit (koolstofgehalte) van het RVS of het wel of niet gaat roesten. Je mag het ook gerust in de vaatwasser schoonmaken alleen loop je het risico dat het RVS in aanraking komt met gewoon ijzer en dit ijzer blijft achter op het RVS. Wat je dus aan roest ziet is niet het RVS dat roest maar het ijzer wat er op is achter gebeleven. Je kunt dit bijna in alle gevallen schoonmaken (Polijsten) en het komt dan ook niet meer terug.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ze nu al roesten ben je denk ik de trotse eigenaar van een maandagproduct. Die den Blijker dingen zijn toch nog niet lang op de markt? Ik zou ze als ik u was terugsturen naar de fabriek, dit kan niet!