Na hoeveel keer gebruik moet ik het frituurvet van mij frituurpan verversen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
50K

Antwoorden (11)

Regelmatig verversen is beter voor de smaak en voor uw gezondheid. Om u te helpen het juiste verversmoment te bepalen drukt Diamant op elke verpakking een handige verversmeter af. Doorgaans dient u na ongeveer acht keer frituren (of na circa 15 keer wanneer u Diamant Plus gebruikt) de inhoud van de pan te verversen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tot dat het nodig is, friktuur je alleen patat dan hoef je het niet zo snel te verversen als dat je alleen snacks met panneermeel friktuurt (of vis). Op de verpakking(en) van het friktuurvet staat ook vaak een advies, dit kan nog weleens verschillen qua merk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hier een ander advies, wel snel vind ik hoor ;)

Aangeraden wordt om het vet na zeven tot tien keer frituren te vervangen. Als het vet na iedere frituurbeurt gezeefd wordt gaat het iets langer mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt er een beetje vanaf wat je frituurt. Als je bijvoorbeeld vlees met veel kruiden frituurt dan moet je eerder verversen.

Na het frituren filter ik de olie altijd in een fijnmazige zeef. Ik doe het daarna terug in de orginele verpakking en turf daarop hoevaak de olie is gebruikt. Ik neem nieuwe olie zodra de olie ruikt als je de verpakking opent. Meestal begint het ruiken na een keer of 7/8. De verpakking zegt dat het wel 15 keer kan, maar dat lijkt mij marketing-praat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Filter na elk gebruik. Laat vloeibaar frituurvet en olie afkoelen en giet het door een speciaal filter of schone doek.
Maak de friteuse na elke keer frituren goed schoon met water en zeep of een speciaal schoonmaakmiddel.
Ververs het frituurvet na 5 tot 7 maal frituren of houd het advies op de verpakking aan.
Het is tijd om te verversen als het frituurvet:
een sterke geur of smaak krijgt
verkleurt naar donkerbruin of zwart
gaat walmen
blijft schuimen na het toevoegen van snacks .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij veranderen het vet in het café altijd als het donker begint te worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na een keer of tien. Het hangt er ook vanaf wat er in het vet gebakken is en hoe regelmatig de friteuse wordt gebruikt. Als er zwarte resten in het vet zitten dan kun je het vet beter vervangen, want dit is erg ongezond. Als je de friteuse erg weinig, gebruikt, moet je hem relatief vaker verversen dan wanneer je hem vaak gebruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vergeet ook het verschil tussen vast vet en vloeibare vetten niet!

Vast vet kan wat langer mee dan vloeibaar, maar is wel ongezonder.

Wij op de patatkraam verversen het dagelijks, of om de dag.

Maar als je alleen patatbakt kan je zeker wel 10 keer wat bakken, bak je veel snacks, dan toch echt wel na 7 a 8 keer.
En bij vis nog eerder, vocht en zout zijn funest voor frituurvet en vis kan je ook beter in olie bakken.

Vergeet ook niet dat het vet ook slecht word als het alleen maar staat warm te zijn, want het koelt dan af en word verwarmd en koelt weer af etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt van vele factoren af, bijvoorbeeld, een friteuse met een zg koudezone is duidelijk beter dan een gewone.
Verder zorgen water, en andere restanten de in het vet of olie achter blijven na telkens opnieuw verhitten en weer afkoelen voor allerlei chemische reacties , onder andere oxidatie waardoor de gefrituurde waren onaangenaam gaan ruiken en smaken.
8 tot keer (afhankelijk van het product) is echt wel het maximum.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vorig antwoord, moet zijn 8 tot 10 keer
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn teststrookjes in de handel waarmee je het percentage vrije vetzuren in frituurolie en vet kunt meten