waarom valt bij het aansnijden van mijn zelf gebakken appeltaart de vulling er steeds uit?

Toegevoegd na 6 dagen:
wil de antwoorden graag uitprinten,maar heb hier geen printer tot beschikking,ben over 6 dagen weer thuus

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
16.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik ongewelde rozijnen (die nemen het vocht uit de appels op) en laat de appels als ze gesneden zijn heel goed uitlekken. Verder goed het mengsel in de vorm aanduwen.

Antwoorden (7)

Dat kan zijn doordat de randen niet stevig genoeg zijn omdat je zeniet goed genoeg hebt aangedrukt. Ook kan het zijn dat er teveel vulling in zit en daardoor de taart als het ware 'openbarst' als je hem aansnijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je laat de taart niet goed afkoelen, waardoor de appels nog vocht loslaten en daardoor eruit glibberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is essentieel om het korstdeeg zo snel mogelijk te mengen zodat het niet te warm wordt. Het beste is het om het deeg snel in de keukenmachine te maken.
Alle ingrediënten erin doen,paar keer draaien en pulsen, in plasticfolie wikkelen en in de koelkast een half uutje laten rusten. Vooral dat laatste is belangrijk want anders wordt het deeg te zacht, valt een taartpunt bij het snijden te makkelijk uit elkaar en bakt het deeg niet knapperig genoeg op.
Ik denk dat je met te warme handen te lang gemengd hebt en het deeg niet lang genoeg lekker koel hebt laten rusten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Heb je een appelsoort gebruikt die veel vocht loslaat kan de taart ook zompiger worden. Door wat paneermeel tussen de appelvulling te strooien, kan de massa ook iets compacter worden. Het beste zijn nog altijd de goudreinetten. Persoonlijk vind ik die het lekkerst en wordt ook niet zo zacht en nat , blijft lekker stevig in een taart.
amc
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Het gaat toch helemaal niet om het deeg? Dat de vulling eruit valt is het probleem!
amc
11 jaar geleden
Een stevig deeg zorgt ook voor een steviger zittende vulling. Het deeg heeft wel degelijk invloed op de vulling!
Waarschijnlijk is de vulling te grof en/of zit deze te los in de taart. Snijd de vulling fijner en doe een eetlepel custardpoeder door de vulling. Dat is niet alleen lekker, maar zorgt ook voor een beetje binding van de vulling.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en de vulling goed aandrukken.
paulus811
11 jaar geleden
Yep, vandaar mijn opmerking dat deze 'te los' in de taart kan zitten. Ik hoop dan dat iemand zelf begrijpt dat het moet worden aangedrukt om dat te voorkomen ;-) Maar je hebt gelijk, het stond er niet. Bedankt.
amc
11 jaar geleden
Is dat lekker, custard door de vulling?? Normaliter gebruik je de custard om over de bodem te strooien zodat het vocht van de vulling deze niet doorweekt (of paneermeel als je niet van dat zoete houdt). Bedoel je echt om custard door de appels te mengen? Gaat dat niet klonteren?
paulus811
11 jaar geleden
Ik meng custard door de vulling en heb geen last van klonteren. Op de bodem doe ik inderdaad paneermeel.
wanneer dit gebeurd met de eerste snede in de taart, is je korst niet hard genoeg, dit houd dus in dat je recept of de bereiding net juist is.

als dit op een later moment bij het aansnijden van de taart gebeurd, is dit omdat de appel niet blijft kleven. in fabriekstaarten word er daarom vaak gelei aan toegevoegd, hierdoor bind de appel aan elkaar.

dit kan ook komen omdat he appel niet geheel gaar is, (evt te groot of te kort gebakken) daardoor is er meer kracht nodig om door de appel heen te snijden dan dat er nodig is om de appel los te duwen.

dit zelfde geval gebeurd bij het gebruiken van een bot mes.

hier is een zeer simpel en werkend "zanddeeg recept" voor de bodem en korst.

190gram bloem
150 gram boter ( margarine)
75 gram suiker

dit allemaal goed en gelijkwaardig vermengen, houd rekening met de temperatuur wanneer deze boven de 30 graden uit komt zul je hem na het vermengen even moeten koelen voordat je deze in de oven schuift.

wat je ook zou kunnen proberen is de vulling ( in dit geval appel) vast een klein beetje voorgaren, even kort aanzetten in een pan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is de vulling de droog.
Je moet deze dan iets vochtiger maken., zodat alles aanelkaar blijft plakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het deeg in de vorm hebt gedaan dan de bodem bedekken met een flinke laag mix van amandelmeel en paneermeel en de appelvulling mengen met custard poeder
en de appeltaart goed af laten koelen .