Als gebakken gehakt 3 dagen lang op het gasstel bewaard word met 30 graden buiten,is het dan gezond om het te blijven eten In huis is het 23 graden?

Dit gaat over het Spaanse klimaat waar ik nu vertoef. Ik heb momenteel ongelooflijk veel last van diarree...wekelijks wel 2 keer.
In Nederland nooit meegemaakt.
Ben samen met mijn vriendin naar Spanje verkast en we zitten nu bij mijn schoonouders (emigranten) in.
In Nederland heb ik ook vaak bij ze gegeten en toen heb ik geen last gehad omdat ze toen alles in de koelkast bewaarde.
IK vind dat mijn schoonmoeder nu niet nauw omgaat met voedsel adviezen.
Met temperaturen overdag van 30 graden lijkt mij het niet verstandig om Chili con carne maandagavond tegen 19:00 te bereiden om het dan op het gasstel te laten staan tot de volgende dag, om dan opgewarmd te worden rond 13:00 (etenstijd in Spanje)
Meestal word er extra bereid voor het geval er iemand mee eet (lees 4 personen), dus meestal is er over.
Dat word dan wederom op het gas stel in de braadpan bewaard tot de volgende dag.
Ik ben al aardig wat afgevallen sinds ik hier woon omdat ik nu weiger om het op deze manier te eten.
Ik wil ook niet als een zeikerd overkomen door iedereen er steeds op te wijzen dat men niet verstandig bezig is...
Is er een manier om het ze duidelijk te maken dat dit niet de manier is om bereid voedsel te bewaren.

Een groet,

Michel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
37K

Antwoorden (8)

Vlees dat een etmaal is blootgesteld aan temperaturen van 23 graden - nee, dat is niet gezond. Opnieuw opwarmen helpt dan ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat valt allemaal best mee.

Bij mij blijft er ook wel eens wat op het gasstel staan.
Dat eten we dan de volgende dag en er is niks
aan de hand.
Ook met dit warme weer.

Hoezo "wekelijks twee keer last van diaree".
Dat is toch geen diarree: twee keer per week dunne ontlasting?

Ben jij niet eerder "ziekig" van het water drinken daar?
Of van de olie, waar je niet aan gewend bent?

Als je weigert om om deze manier te eten, dan moet
je niet naar het buitenland gaan: 's lands wijs, 's lands eer.
Vind ik een prima gezegde.

Ja, er is een manier om ze duidelijk te maken dat het beter kan:
Koop een koelkast voor die mensen!

En anders praat je met je vriendin. Die kan dan weer met haar ouders praten.
En anders ga je weer naar huis. Naar je koelkast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was niet helemaal duidelijk, We zijn 16 jaar samen, in Nederland aten we dagelijks met z´n viertjes.
Niets geen problemen. En ik praat niet over dunne ontlasting maar tot bloedens aan toe. Het leidingwater wat wij hebben is van eigen bron en word jaarlijks in een laboratorium getest. Ook niets mis mee.
Dat hier het merendeel in olie word bereid heb ik geen problemen mee, in tegendeel, ik vind het eten beter smaken. En die opmerking van die koelkast laat ik maar voor wat het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woon nu 5 jaar en Spanje, het water en de olie zijn nooit het probleem geweest
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een rare reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad een raar antwoord, erg aanvallend. Het valt mij mee dat er geen beestjes in leven als dat gehakt daar 3 dagen ongekoeld staat! Nee, ik vind dat echt veels te lang en erg vies. Michel, gewoon voet bij stuk houden en niet opeten. Dan is je schoonmoeder het er maar niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een "ziekig" antwoord zeg, het cynisme druipt er vanaf, als je er nou nog wat aan had. Bah!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap al deze reacties wel hoor.
Dat is allemaal gebaseerd op onze moderne, verwende, beschaafde, westerse manier van doen, die inderdaad vaak heel overdreven is. Maar lees ook de reactie van panteao, bij de vraag! Nee, slimshady, er komen GEEN beestjes in gebraden gehakt na die tijd.
Ga maar nooit buiten de deur eten. En al zeker niet buiten Nederland. De vraagsteller heeft het nu verduidelijkt, maar het klonk heel verwend: " mijn schoonmoeder doet het anders dan ik, en dat lust ik niet. " In Nederland bewaarde ze alles in de koelkast.
Uit dat ze dat nu niet doet, maak ik op dat ze dus nu geen koelkast heeft.
Dan is het toch niet zo raar om daar voor te zorgen?
Zeker als je al zo lang daar woont. En net als sjaan zeg ik:
Het kan ook iets heeeel anders zijn, die diarree, dus
Hup naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben het helemaal met Sjaan eens: naar de dokter ermee!
Gewenning speelt hier ook mee volgens mij.
Met een gevoelig spijsverteringsstelsel zullen je ingewanden eerder van streek zijn dan als je van kinds af aan gewend bent om bepaalde dingen te eten.

Voor jou is bovenstaande inderdaad niet de manier om voedsel te bewaren, op 80% (gokje) van het aardoppervlak is het de normaalste zaak van de wereld.

Verder zou je voor kunnen stellen om jouw deel eerder uit de pan te halen, dit voordat er scheuten olijfolie doorheen gaan. Misschien dat je daar ook niet zo best tegen kan. Dat schijnt in ieder geval regelmatig voor te komen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Olie is nooit een probleem geweest. Zo eet ik al bijna 20 jaar. Vooral de extra virgen olie is zooooo lekker door het eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je van olijfolie diarree krijgt is een fabel mits dat het goede is.
Na de eerdere antwoorden en jouw reacties daarop te hebben gelezen, denk ik toch echt dat het probleem ligt bij het gebraden gehakt, dat al drie dagen ligt te stomen op het fornuis bij een temperatuur van 23 graden. Als vlees eenmaal gebraden is blijft het wel wat langer goed, maar drie dagen is wel erg lang. Buiten de koelkast beginnen de bacteriën zich uit te leven op het vlees en daar heb jij waarschijnlijk last van. Darmen kunnen door gewenning veel hebben, maar niet alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de horeca wordt veel vooraf bereid en naderhand opnieuw opgewarmd. Max termijn is 36 uur. Men gaat er wel vanuit dat het in de koelkast staat dan.

In koelkast is het max 3 dagen houdbaar. Buiten de koelkast is zo slecht, dat geef je je hondnog niet eens. (..)

Als je bij je schoonouders woont, kun jij dan zelf niet eens koken of bijv afwas doen? Op plekken waar ik weet dat hygiene beroerd is, help ik ook graag een handje. Heb al menig gemakzuchtige kok nieuwe dingen geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hygiene is gelukkig het probleem niet. Integendeel. Het schoonmaken is over the top, maar ze vergeten daarbij het belangrijkste... houdbaarheid van producten buiten de koeling.
Wat je zegt over de max termijn van 36 uur mits gekoeld daar heb ik wel wat aan. Zal het aankaarten want ik kijk tegenwoordig met argusogen wat er op tafel komt. Ik weet en zie het al aankomen , eten wat al anderhalve dag staat te broeien dat eet ik niet.
Maar zo nu en dan weet ze toch weer kliekjes door het eten te verwerken waar heel mijn lichaam van op hol slaat. Ze bewaard gekookte rijst ook gewoon in een schaaltje in de magnetron...is een soort extensie van de koelkast voor haar volgens mij omdat er een deurtje in zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijst kun je eigenlijk ook maar beperkt bewaren. Daar zit namelijk ook een specifieke rijst bacterie in die bij het her-opwarmen niet gegarandeerd dood gaat. Onderzoek van Consumentenbond 2011. Eten hoor je te bewaren in de koelkast. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hebben jullie je dan nooit afgevraagd hoe mensen
dat deden toen de koelkast nog niet een algemeen verschijnsel was?
Die tijd heb ik nog meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen de koelkast nog niet bestond woonde jij zeker in Spanje. Yeah right.
Eigenlijk moet je je vlees snel in de koelkast zetten.
Maar als je gehakt goed in de jus ligt dan is er eigenlijk niet aan de hand. de jus isoleert
zo deed men het vroeger ook ,toen er nog geen koelkast in de keuken stond.
overigens, je moet niet naar de buitentemp kijken ,maar naar de binnen temp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veilig voedsel bewaren: de twee urenregel

Bederfbare levensmiddelen (bereid of niet), ook restjes, die gedurende meer dan twee uren op kamertemperatuur in een schaal hebben gelegen, zijn een geliefkoosd terrein voor de ontwikkeling van bacteriën. Ongeveer na twee uren kunnen zich zoveel bacteriën gevormd hebben dat het levensmiddel niet langer als veilig mag beschouwd worden. Vandaar dat we spreken van een 'twee uren regel'.
Bacteriën ontwikkelen zich uitstekend tussen 30 en 40°C. Sommige bacteriën verdubbelen zich bij deze temperatuur elke 20 minuten. Ze kunnen zich ook vermenigvuldigen op lagere of hogere temperaturen (tussen 7 en 65°C). Daarom moet bederfbare voeding in de koelkast bewaard worden. Daar kunnen nog wel bacteriën aanwezig zijn, maar ze vermenigvuldigen zich niet meer optimaal omdat het te koud is.

- Bereide gerechten die u niet direct opeet, moeten steeds in de koelkast worden bewaard. Zorg dat het binnen twee uur afkoelt, bijvoorbeeld door het te verdelen in kleine porties of de pan af te laten koelen in een bak met ijskoud water. Zet het dan pas in de koelkast. Hetzelfde geldt voor bereid eten dat u wilt invriezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wees voorzichtig met gehakt,je kunt het bewaren buiten de koelkast maar dan moet je het geregeld warm maken.