Hoe maak je basis kipburger?

dus die je ook bij de snackbars maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

Ingrediënten:

■500 gr kippengehakt
■1 ei
■3 el broodkruim of paneermeel
■1 à 2 pijpajuintjes, fijngehakt (of sjalotje)
■1 à 2 tl paprikapoeder, currypoeder of kipkruiden
■1 tomaat, in schijfjes
■blaadjes sla, al dan niet gemengde, grof gesneden
■¼ komkommer, in schijfjes
■rode paprika, in blokjes
■zoet maïs, uit blik
■olie of boter
■4 broodjes (zie kooktip 1)
■4 el (light)mayonaise
■2 el (magere)yoghurt
■citroensap
■versgemalen zwarte peper en zeezout

Bereidingswijze:

•Meng het gehakt met het ei, het paneermeel, pijpajuin en paprikapoeder (kan ook met currypoeder of kipkruiden: een kwestie van smaak). Breng op smaak met peper en zout.
•Blijf het geheel met de hand kneden totdat het een compacte massa is en alles goed gemengd is.
•Verdeel het gehakt in vier, rol er balletjes van en duw ze daarna plat tot een burger, met dezelfde diameter als het broodje (zie kooktip 2).
•Verhit wat boter of olie in een pan, leg er de burgers in en bak aan beide zijden goudbruin en gaar in 4 à 5 minuten per kant. Laat de burgers uitlekken op keukenpapier (zie kooktip 3) en houd warm onder folie.
•Snijd ondertussen de broodjes open en rooster beide helften met de binnenkant naar beneden.
•Meng de mayonaise, yoghurt en wat citroensap door elkaar en breng op smaak met peper en zout.
•Bestrijk de onderste helft met het mayonaisemengsel, bestrooi met wat maïs en paprikablokjes en beleg met slareepjes.
•Leg de kipburger erop met een schijfje tomaat en een plakje komkommer er bovenop.
•Dek af met de bovenste helft van het broodje (eventueel met tomatenketchup bestrijken).

Serveertips:

•Serveer en als het even ongezond mag zijn nog met een lekker portie dikke frietjes, beide met de handen gegeten.

Kooktips:

1.Broodjes: kleine Ciabattabroodjes, hamburgerbroodjes, pistolets, maanzaadbroodjes,… Naar smaak dus.
2.Als men kant-en-klare kipburgers gaan halen heeft in het warenhuis of bij de slager, dan strooit men de pijpajuin samen met de maïs en paprika over de mayonaise.
3.Men kan de burger ook laten afkoelen en het broodje verder afwerken zoals hierboven beschreven. In dat geval kan men het broodje meenemen op picknick.
4.Men kan het mayonaisemengsel vervangen door tomaten- of curry ketchup, curry mayonaise, joppiesaus, cocktailsaus, knoflooksaus,… gewoon naar eigen keuze.
5.Men kan de maïs en paprikablokjes ook mee onder het gehakt mengen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://kookrecepten.wordpress.com/2007/09/10/broodje-kipburger/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

mij lijkt een hamburger broodje open snijden met gefrituurde kip en eventueel met honig mosterd saus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem 500gr. kippegehakt of maal het zelf van kippevlees of event. kalkoenvlees.
Meng het gehakt met het ei, het paneermeel, wat fijngesneden ui , nootmuskaat, een snuifje knoflookpoeder, een snui gemberpoeder, wat Aromat, peper en zout.
Blijf het geheel met de hand kneden totdat het een compacte massa is en alles goed gemengd is.
Verdeel het gehakt in vier, rol er balletjes van en duw ze daarna plat tot een burger, met dezelfde diameter als het broodje .
Verhit wat boter of olie in een pan, leg er de burgers in en bak aan beide zijden goudbruin en gaar in 4 à 5 minuten per kant.
Verder op een broodje met tomaat,sla, augurk en als saus , mayonaise, gemengd met kerrypoeder, gemberpoeder, beetje suiker en klein beetje ketchup.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor 4 flinke burgers heb je 1 pond kippengehakt nodig.
Meng het gehakt met;
1 ei, 3 eetl. broodkruimels of paneermeel, 1 uitje of 2 sjalotjes (gesnipperd) en 1-2 tl. paprikapoeder, currypoeder of kipkruiden.
Strooi er peper en zout naar smaak bij.
Meng alles goed en kneed met de hand totdat het een goed vermengde stevige massa is.
Verdeel in vieren, rol er balletjes van en druk ze plat met dezelfde diameter als het broodje.
Verhit wat olie of braadvet in de koekenpan en bak de burgers in ca. 5 min. per kant, gaar en goudbruin.
laat ze uitlekken op keukenpapier en houd ze warm onder alufolie.
Intussen rooster je de broodjes even met de snijkanten naar beneden in de pan of op de grillplaat.
Meng nu 4 eetl. (light)mayonaise met 2 eetl. magere yoghurt en wat citroensap door elkaar en kruid met peper en zout.
Bestrijk de onderst broodjeshelft met de mayonaisemix en strooi er wat maïskorrels en rode paprikablokjes op.
Leg er nog wat gesneden ijsbergslareepjes op.
Leg de burger erop en bedek met een schijfje tomaat en een plakje komkommer.
Smeer wat ketchup op de binnenkant van het 'deksel' broodje en klaar!

Je kan de mayomix natuurlijk ook vervangen door;
tomaten-of curryketchup, yoppiesaus, knoflooksaus, cocktailsaus of wat je maar lekker vindt.
amc