Kan je een lekkere saus maken van verwarmde melk met boter, olijfolie, wijn en tomatenpuree?

Ik ben dol op italiaans koken, daarom dit recept uitgeprobeerd: Je moest 1 kilo kip gaar sudderen in een combinatie van boter met olie, daarna wijn erbij, daarna warme melk met boter, en tomatenpuree. Dit zou een dikke saus moeten worden. Maar had aan het eind een kwak boter met een zee van olie er omheen. kan je van dit alles bij elkaar wel een saus maken? Hoe moet zich dit binden? heb het een kwartier laten inkoken, maar werd niks. Ik heb wel 500 gr. kipfilet gebruikt en geen 1000. Ook moest er ui bij maar dit niet gedaan wegens mijn vrouw. (net bevallen mag dan niet alles eten) Iemand enig idee? Er stond ook niet in het recept hoe lang de kip moest sudderen, ja minimaal een kwartier, en daarna tot het gaar is, maar dat gaat natuurlijk snel met kipfiletjes. Uiteindelijk zou je dus lekkere malse kip hebben met pasta en een soort tomatensaus. parmezaan erbij en klaar. Ik snap de basis en het was best lekker, maar dan met een theelepel van die saus want anders slip ik dicht. Graag jullie ideeen.

11 jaar geleden
in: Koken
3.5K
dudemeister
11 jaar geleden
heb je een link voor mij naar dit recept? wil dat wel eens bekijken
lucius0605
11 jaar geleden
Nee dat niet heb het uit een boek, zal het hier even voor je uit typen: ingredienten:
1 grote ui, 6 eetlepels olijfolie, 200 gram boter, 1 kip van ongeveer 1 kilo, 5 eetlepels droge rode wijn, 2dl melk, peper en zout, 2 eetlepels tomatenpuree, 300 gram verse tagliatelle, 40 gram parmezaanse kaas. werkwijze:
1. Bak de gehakte uit zachtjes in de olie en 100 gram boter tot hij glazig is. Leg de stukken kip erop en laat die aan alle kanten bruin worden. Schenk de wijn erbij en draai het vuur hoger zodat de alcohol kan verdampen. Klop de rest van de boter door de verwarmde melk en schenk deze erbij. Voeg peper en zout naar smaak toe. Draai het vuur laag en laat alles 15 minuten sudderen.
2. Voeg de met 4 eetlepels heet water verdunde tomatenpuree erbij en laat de kip langzaam verder gaar worden. Voeg zo nu en dan wat heet water toe om te voorkomen dat de kip droog wordt. Neem de gare kip uit de pan en serveer als hoofdgerecht. Roer de saus goed door. Deze moet behoorlijk dik zijn.
3. Kook de tagliatelle in ruim kokend water met zout beetgaar. Giet de pasta af en doe die over in een warme schaal. Schenk de saus erover en dien de pasta direct op. De parmezaanse kaas serveer je er apart bij. Letterlijk voor je overgetypt.
Ik had dus kipfilet i.pv. kip en hier 500 gram van.
geen ui gedaan kan vrouwtje even niet tegen.
alles ongeveer 30 minuten laten sudderen, ook het vuur hoog gedaan om de saus proberen te binden.
Uiteindelijk was het gewoon een kwak boter met giga veel olie wat naar tomaat smaakt. totaal geen binding, geen mooie egale saus. ben benieuwd naar je reactie!

Antwoorden (3)

wat een vreemde saus!
op gevoel zeg ik; sudder de kip gaar, en hou 'm warm.
dan het vet binden met bloem, even roeren en laten kleuren, en dan de wijn en tomatenpuree erbij.
wat provencaalse kruiden lijkt me ook lekker erbij.
maar dat lijkt niet op jouw recept :s
11 jaar geleden
Om de saus te binden, kan je evt. wat bloem gebruiken, of wat aardappelzetmeel. Dat laatste moet je dan eerst wel aanmaken met wat vloeistof (water of melk), vóór je het toevoegt. Niet teveel bloem of aardappelzetmeel tegelijk, want het bindt behoorlijk.

Het recept klinkt erg lekker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kun je er niet zomaar wat bloem in doen om het te laten binden, want dan krijg je dikke kruimels volgens mij, maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, Panpot! Om kruimels te voorkomen,
voeg je de bloem met een zeefje toe, heel geleidelijk, en blijf je roeren om het goed te mengen.
degene boven mij die heeft het al gezegt je kunt er ook maizena erin doe dat werlt het best
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lucius0605
11 jaar geleden
Oke bedankt, maar ik vraag me dus af of het uberhaupt wel een saus kan worden. Heeft er iemand verstand van die bindingsprocessen? Of is ze in de receptuur gewoon vergeten neer te te zetten dat je nog bloem moet toevoegen ofzo..