welke champignons gebruikt een echte italiaanse pizzabakker, deze zijn altijd een beetje zurig, blik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal wel verschillen per 'echte Italiaanse' pizzabakker.

Antwoorden (4)

Het hangt ervan af wat je onder "echte" verstaat. In Nederland worden inderdaad heel veel blik-champignons gebruikt. In Italië heb ik die nog nooit op de pizza gehad.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel blikchampignons? Er worden zelden blikchampignons op verse pizza's gebruikt in Nederland. Ik ga je niet minnen, maar je antwoord is heel slecht en nergens op gebasseerd.
bamibal
11 jaar geleden
Hoe weet je dat het nergens op gebaseerd is? Zit jij ook in de horeca?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een bijbaantje in de horeca ja en wij hebben zelf een pizzeria gehad. Overiges heb ik op verschillende locaties een pizzatje gegeten en paddestoelen uit blik ben ik nooit tegen gekomen. Waarom zouden pizzabakkers paddestoelen uit blik moeten gebruiken? Ze zijn veel minder lekker en net zo duur.
bamibal
11 jaar geleden
Niet-verse champignons zijn uiteindelijk veel goedkoper. Ze kunnen in bulk besteld worden, ze hoeven niet schoongemaakt en gesneden te worden. Ook zijn deze champignons al voorgegaard.
Vooral de vele pizzeria's in de grote (studenten)steden besparen zo veel tijd en dus geld.
Een echte Italiaanse pizzabakker gebruikt vaak verschillende soorten paddestoelen. Ook al zou hij gewone champignons alleen gebruiken dan zal hij deze eerst in wat olijfolie, samen met knoflook, al roerend 4-5 min. zachtjes bakken, tot de champignons hun vloeistof hebben losgelaten en zacht zijn. Daarna gaan er kruiden bij als zout, peper, gehakte peterselie en tijm. Dan wordt dit verder gebakken op laag vuur (ong. 30 min.)tot alle vloeistof verdampt is.
Dan wordt het mengsel over de uitgerolde bodem verdeeld en wordt er Taleggiokaas over geraspt.
Na het bakken worden er weer kruiden als oregano, majoraan of peterselie over gestrooid als garnering en wordt er Parmesaan over geschaafd of geraspt.

Let wel, dit is de pizza van een echte Itaiaanse bakker en niet van iemand die ze -tig-keer in een pizzahut bakt en het goedkoop en snel moet gaan.
Op deze manier zal ook de champignon, ook al is die vers gesneden, nooit zo smaken als ongekruid en met zoutige kaas bedekt. Ik heb trouwens nog nooit zure champignons uit blik gehad, dus ik denk dat het zurige door de kaas en kruiden komt die erin getrokken zijn.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
panteao@ je kent mij en hoe ik aan mijn 'skills' kom, ik neem dus aan dat je mij niet bedoeld?
amc
11 jaar geleden
@cooknchemist; We hebben het hier over een pizza Fungi,
en die heeft alleen champignons/paddestoelen als topping.
De kleur van de paddestoelen maakt dus niets uit. Hij hoeft niet met andere kleuren te combineren. Alleen groen en geel komen erbij. Het is ook algemeen bekend bij de Italianen met name, dat de Taleggio uitstekend smaakt bij de Fungi en daarom wordt er door echte pizzabakkers vaak voor gekozen.
Nee hoor,ik heb in italie in de keuken van een pizzeria gewerkt.Er gaan verse champignons op en rauw,in plakjes gesneden.Wel worden er anderen ingredienten bij gedaan naar smaak zoals bijv.tomaat,ham,kaas,olijven.JE hebt ook pizza met funghi porcini maar dat is een duurdere pizza,er wordt een andere paddestoel voor gebruikt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb alleen ervaring in italie in de keuken.een echte pizzabakker zou het op italiaanse manier moeten doen maar inderdaad,ben wel eens in nederland een pizza gaan eten maar de eigenaren waren geen italianen en de pizza was niet te vergelijken met hier in italie en de op hout steenoven is belangrijk voor een goede pizza
Een goede Pizzabakker gebruikt versgesneden champignons, die eventueel bewerkt zijn door ze aan te bakken of te blancheren.
De licht zurige smaak die jij (en anderen waarschijnlijk ook ) komt vaak voor bij champignons uit blik die gepekeld,aangezuurd en gepasteuriseerd zijn.
( Of de zurige smaak is ontstaan doordat de topping van de pizza bedorven was. Maar daar gaan we niet van uit.)