Hoe kun je zorgen dat kip goed doorgebakken wordt?

Het overkomt mij steeds weer dat kip (met "bot", dus geen kipfilet) die ik braad in een braadpan of in de oven niet gaar is, als ik ruim de voorgeschreven tijd heb aangehouden. Hoe komt dat en hoe kan ik dat proces versnellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
9.5K

Het beste antwoord

Dat een kip (of ander gerecht) rauw(ig) of koud van binnen blijft, komt doordat het process te snel of bij een te hoge temperatuur is gegaan.

Je moet je voorstellen dat wanneer je een stuk vlees in de oven doe, de warmte maar heel langzaam van buiten naar binnen trekt. Zo kan het gebeuren dat het vlees aan de buitenkant al goed is (of zelfs begint te verbranden) terwijl de binnenkant nog "wat kan hebben".

Wat je er aan kan doen: Er zeker van zijn dat het goed op kamertemperatuur is voordat je gaat bakken, zeker wanneer het uit de vriezer komt! (aan de buitenkant kan het wel kamertemperatuur zijn maar de kern kan vele graden kouder zijn)
De oven ietsjes lager instellen en de tijd verlengen.
Je moet er ook rekening mee houden dat de temperatuur aanduiding flink kan afwijken van de werkelijke temperatuur. Na verloop van tijd krijg je wel een idee hoeveel en kan je daarop inspelen.

ook de aanduiding op verpakking kan er wel wat naast zitten. Zo zie je dat je koken altijd met een bepaald gevoel moet doen en dat maakt het ook leuk (althans vind ik)
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De kip rondom aanbakken in een hete pan met boter en olie, nadien in de oven op 200°C gedurende ongeveer 40 min.
Af en toe de kip eens bedruipen met de vetstof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het eenmaal weet is kip gemakkelijk klaar te maken. Braad de kip even aan, maar niet te heet, zodat hij verbrandt, maar mooi bruinig is. Zet hem daarna met gesloten deksel rustig op het kleinste pitje met de laagste stand. Doe dit drie kwartier!, ook bij alleen pootjes. Een hele kip mag gerust een uurtje. Af en toe kijken of het goed gaat. De kip gaart nu langzaam in vochtige hete lucht.
Je kunt het te veel aan vocht dat uit de kip komt, aan het einde verdampen door de deksel eraf te halen en hem nog even te laten staan. Als je hem langzaam gaart is hij smakelijker, zachter en zeker niet rood op het bot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak blijven de poten van binnen rauw, bij mij althans. Kip wordt in de supermarkt vaak verkocht met een touwtje die de poten bij elkaar houdt en ze tegen de borst drukt. Hierdoor worden ze moeilijker gaar. Probeer eens het touwtje er af te halen en de poten wat naar buiten te drukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder bereiden zoals hierboven gezegd is, in een oven op niet te hoge temperatuur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder bereiden zoals hierboven gezegd is, in een oven op niet te hoge temperatuur.