Wat is het verschil tussen een blindevink en een slavink?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
22.7K

Het beste antwoord

Een blinde vink gemaakt van op smaak gebracht kalfsgehakt, dat gerold is in een dun plakje rundvlees of kalfsvlees, en met slagerstouw op 3 plaatsen geknoopt is.
De benaming blinde vink kan zijn dat het rolletje vlees een nepvink was zonder kop, dus zonder ogen. Blind dus.
Een slavink is weer iets anders: het is half-om-halfgehakt met een plakje ontbijtspek eromheen om het gehakt bijeen te houden. Waarschijnlijk in de jaren 50 uitgevonden door weer een creatieveling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een blinde vink is met rookvlees omhuld. Een slavink met ontbijtspek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blinde vink is een Nederlands en Belgisch gerecht, gemaakt van gekruid gehakt omwikkeld met een dun lapje vlees (bijvoorbeeld kalfsvlees of hamlap). Een bijzondere vorm van de blinde vink is de slavink waarbij het gehakt met spek wordt omwikkeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slavinken bestaan uit gemengd en gekruid "half-om-half" gehakt in een plakje ontbijtspek gewikkeld. Slavinken worden aangeboden in een eindeloze reeks variëteiten.
Vaak denkt men met een "blinde vink" te maken te hebben maar dat is een dun lapje mager rundvlees met daarin kalfsgehakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goochems-cooking-corner.nl/Info%20varkensvleesorten.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel mensen halen een blinde vink en slavink door elkaar.
Ik heb je een link meegestuurd waar een stukje geschiedenis van dit gerecht beschreven is.. erg leuk trouwens om te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een blindevink is gekruid gehakt omwikkeld met een dunne plak vlees, bijv, hamlapje.

een slavink is gekruid gehakt omwikkeld met spek.

het verschil is dus de hoeveelheid gehakt, en het vlees wat je er omheen doet.

het omwikkelen met spek heet "barderen", dit doe je dus bij een slavink.

de originele ambachtelijke blinde vink hoor je op te binden in touw, tegenwoordig worden prikkers gebruikt, dit gaat sneller, maar is niet mijn persoonlijke voorkeur.