hoeveel bollen ijs krijg je uit 2 liter?

ik moet op school een kinderfeestje geven en moet weten hoeveel liter ijs ik heb van 2 liter

Toegevoegd na 53 minuten:
hoeveel bollen heb ik bedoel ik

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
79.3K

Het beste antwoord

Op de site van een 'ijsboer' vond ik: bak 5 liter is circa. 3537 gram ijs.
1 bol ijs (elders gevonden) is 50 gram.

Dat zouden dan zijn voor die 5 liter bak: (3537 : 50) = ruim 70 bollen uit 5 liter ijs.

Jij hebt echter 2 liter ijs. Dan zouden uit die 2 liter te halen zijn: 2/5 * 70 = 28 bollen ijs.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoveel heb ik nodig dus danku voor deze info
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord verwijderd want tegen dit antwoord kan ik niet op. Goed gevonden en een plus! Het klinkt gewoon logischer die 28!

Andere antwoorden (4)

dat hangt van af van welke lepel jij gebruikt en hoe groot jij je bollen maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar had ik ook al aan gedacht maar ik zou graag een gemidelde weten
je doet water in de ijs schep, doe dit in de litermaat.
deel nu het aantal cc s door 2000. dan weet je hoeveel bollen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ooit voor een groot straatfeest dat ik organiseerde een ijsbar besteld samen met een man die het uitsschepte
Dat kan je nl. kant en klaar huren.

Ik weet aan hand van die rekening dat 5 liter voldoende was om er 80-90 bolletjes uit te scheppen. Ligt net aan de maat van je ijsschep. Dat zou betekenen dat je 40-45 bolletjes krijgt uit 2½ liter. De helft dus.

Ik reken altijd heel raar uit mijn hoofd. Ik ga dan uit van 5 liter=10 halve liters. 80-90 bolletjes krijg je dus uit 10 halve liters. Per halve liter is dat dus 8-9 bolletjes. 2 liter is dus 4x½ l=32-36 bolletjes.
amc
11 jaar geleden
dit is afhankelijk van de ijslepel die je gebruikt, de grootte van de bollen en mischien wel de 2 belangrijkste factoren, de temperatuur van de ijslepel en de kwaliteit van het ijs.

simpel voorbeeld, van 2 liter sanissimo ijs krijg je minder bollen als van 1 liter bon chassé, dit komt omdat sanissimo een veel hoger vetgehalte in het ijs heeft en een hogere draai snelheid. dit houd dus in dat het sanissimo veel luchtiger is.

de temperatuur van de ijslepel is ook van belang, bij een warme lepel en luchtiger ijs, smelt het ijs meer en haal je er meer lucht uit.
veelal worden warme ijslepels gebruikt omdat de ijsbollen dan snel loskomen. dit heeft negatieve invloed op de hoeveelheid bollen.
als j e al het ijs op een dag gebruikt kan dat in principe verder geen kwaad, maar ga je dit ijs langere tijd bewaren, dan is het belangrijk dat je een goed koude lepel gebruikt, dit voorkomt ijskristallen en bacterie groei. ( ja ook in ijs)
wat je dan zou kunnen doen is een bak met ijswater (water met evt enkele ijsblokjes) pakken en een scheut druivenpit olie toevoegen, dit helpt bij het loslaten van de bollen en druivenpit olie geeft niet of nauwelijks smaak af.