Kan je frieten bakken in de oven?

Gewoon frieten die je normaal frituurt. en hoe moet dat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt speciale ovenfriet maar met gewone friet is dit echt niet lekker hoor, als het al lukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet te vreten! Het vet van gewone friet gaat smelten en dan heb je een in het vet drijvende, plakkerige patat als resultaat, oneetbaar dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou daar heb je echt reclame voor gemaakt iggy, als er NU nog iemand is die dit gaat testen haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt ze ertussen zitten hoor die het toch nog even willen proberen, na een avondje te uitbundig stappen bijvoorbeeld.

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet, daar moet je speciale ovenfriet voor gebruiken (en dan zijn er nog zat mensen die dat niet te eten vinden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ik heb t zelfde bij reacties gezet dus goed antwoord! En idd ovenfriet vind ik ook niet lekker, droge bedoeling word dat hahaha
MissBiggie
11 jaar geleden
Ik vind het ook geen succes idd. Plus dat het ontzettend lang duurt voor het klaar is ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik durf het niet aan ;)
MissBiggie
11 jaar geleden
Ik haal wel een patatje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ovenfriet heb je in veel varianten, de gewone van de AH vind ik matig, maar de Belgische ovenfrites is erg lekker vind ik.

Andere antwoorden (3)

Nee, friet hoort in olie gebakken te worden, in de oven lukt dat niet
anneliez
11 jaar geleden
Ik zou het gewoon proberen met een handje friet.
Ik maak vaak van één grote aardappel een soort friet in de oven : in repen op alufolie op een bakplaat, en dan hussel je er een scheutje (olijf)olie, wat cayennepeper en wat gerookte paprika doorheen (zou ik als je echt 'frietsmaak' wilt niet doen, natuurlijk...)
Dan in de voorverwarmde oven tot ze gaar en knapperig zijn.
Een handje moeten weggooien omdat het mislukt of niet lekker is is niet zo heel erg, voor een keertje....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat jij als voorbeeld geeft is heerlijk en prima te doen (van een verse aardappel) maar hier gaat het om voorgebakken frieten en dat is een ander verhaal.
Natuurlijk kan je frites bakken in de oven. Je moet dan wel speciaal oven frites nemen want die zijn al voorbewerkt met wat olie en ook daar zit verschil in.
De mc.Cain en de Fridéal supercrunch zijn de soorten die echt knapperig uit de oven komen. Ook de kreukelfrieten
zijn knapperig en deze soorten hebben over het algemeen mooie lange frieten. De goedkopere ovenfrites hebben als nadeel dat het veel korte stukjes zijn en lang slap blijven.
Ik leg ze altijd op een laag bakpapier en zet de oven op hete lucht met de laatste 10 min. de grill erboven. Worden ze mooi bruin en knapperig.

Toen ik nog niet zo'n super turbo oven had, deed ik ze in de oven met boven én onderhitte en zette hem op 250 graden C. Na zo'n 25 min. waren ze dan bruin en knapperig en tijdens het bakken schepte ik ze dan een keer om.

Toch kan je ze ook goed van verse aardappelen maken. Doe aardappels die je in fritesstaafjes gesneden hebt in een grote plastic zak en sprenkel er olie overheen. Schud de zak dan goed door, zodat de frites rondom met olie bedekt zijn en stort ze op de bakplaat met bakpapier uitgelegd. Spreid ze uit en bak ze in een hete oven terwijl je ze af en toe omschept bruin en gaar.
amc