Hoe kan ik Nasi Goreng het beste bereiden?

En wat is het beste van de drie?

In de Pan
In de oven
In de magnetron

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.5K

Het beste antwoord

Nasi Goreng word traditioneel gemaakt van overgebleven koud geworden gekookte rijst (= nasi). Dit wordt dan gebakken in olie met wat andere dingen (b.v. groente, vlees, ei). Dit gebuurt gewoon in een pan met olie. Dit geleverd gebakken (= goreng) rijst (nasi) op.

Toegevoegd na 5 uur:
Er zijn zo veel variaties op nasi goreng als er (thuis)koks zijn die het maken. In Azië is het eigenlijk een gerecht om kliekjes te verwerken, dus alles mag en kan als je maar lekker vind. Wel wat tips:

- Een goede gebakken rijst begint bij de rijst. Kies een langkorrelige variant (b.v. pandan/jasmijn rijst). Vermijd snelkook rijst, die heeft minder smaak. Rijst berijden duur nu eenmaal een half uur. Het beste kun deze de dag van te voren al koken.

- Leer goed te roerbakken in echt hete wok die goed is ingebrand. Dit geeft de karakteristieke smaak van gebakken rijst. Dan hoef je die niet kunstmatige toe de voegen met een vage wokolie.

- Als de chinese variant maakt met gebakken ei, bak het ei dan eerst. Zo krijg je mooie stukjes, deze kunnen je dan op het eind weer toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zaten tegelijk hetzelfde te typen ;) +

Andere antwoorden (5)

in de pan en met sambal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zal je zeggen dat als je het in de pan doet lekker is maar oven is het best want dan wordt het beter verwarmd en als je het in oven doet niet een grote hoeveelheid graden want anders kan het een beetje plakkerig worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
praat je nu over kant-en-klare nasi, of nasi die je zelf maakt met verse groenten en indonesiche kruiden?
In de pan, vertaal je nasi goreng, dan is het gebakken rijst.
Eigenlijk is het een ' restjes' gerecht. Dus gebakken rijst met restjes groenten en vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In der daad te gelijke tijd, maar dan komt van meerdere bronnen. Ook +, nasi goreng is idd gewoon eigenlijk kliekjes gerecht. Gebakken rijst met wat er toevallig nog over is in de keuken.
In de wok gaat het makkelijkst, maar in een hapjespan kan natuurlijk ook. Dit geeft de lekkerste nasi goreng.

Gebruik langkorrelige rijst (de Surinaamse is erg lekker, of de Lassie 'gekruid en wel' die is ook erg lekker.
De rijst moet van tevoren gekookt zijn en afgekoeld. Tijdens het afkoelen ervoor zorgen dat hij los blijft, dus af en toe even doorroeren met een vork.

Wat al erg veel scheelt in smaak, is om zg. wokolie (Conimex) te gebruiken, die heeft al smaak van zichzelf.
Eerst 1 gesnipperd uitje + gesnippere knoflook + 1 fijngehakt pepertje zonder zaadjes (of mét als je van pittig houdt) even fruiten met wat fijngesneden ontbijtspek. Uit de pan halen en het vlees in blokjes in de pan bruin bakken.
Versgesneden nasi groenten erbij doen als het vlees bruin is en met de ui/knoflook/spek steeds doorscheppen en bakken tot het iets zachter is, maar het moet nog wel 'bite' hebben, dus niet té gaar maken. Een zakje boemboe nasi goreng (gedroogde groenten en kruiden) dat je in wat heet water hebt laten wellen erdoor scheppen en even meebakken. Gooi er 1-2 rauwe eieren bij en laat ze stollen terwijl je roert. Nu schep je er in gedeeltes de koude rijst door en je blijft scheppen en roeren zodat de rijst goed warm bakt. Tot slot schep ik er altijd nog wat rauwe, in fijne ringetjes gesneden prei door en laat het even meewarmen.

Ik zet het op tafel met atjar, kroepoek, seroendeng en satehtjes met pindasaus. Ook maak ik er voor de frisheid altijd iets van komkommersla bij. Lekker is om komkommer met atjar taugeh met de vloeistof uit een potje te mengen.
Dit moet je even in laten trekken. Ikgebruik zelf geen sambal oelek, want ik houd wel van geurig mar niet te heet. Wij vinden zelf de sambal badjak lekker erbij, maar dit is uiteraard onze smaak. (^-^)
amc
11 jaar geleden
de pan. Omdat er geen vast recept voor nasi is maar verwerking van de resten van n dag ervoor
In de pan is dan ook het meest voor de hand liggend en makkelijker