Hoe maak ik rijstvlokken?

In de natuurwinkel verkopen ze "instant" zilvervliesrijst-vlokken die men direct in koude bereidingen kunnen doen zonder het op te warmen.

Op de verpakking staat dat de rijst voor-gestoomd (gekookt) is en gerold tussen twee cilinders…

http://bio-naturl.com/product.php?id_product=185

Maar mijn vraag is, kan ikzelf ook rijstvlokken maken? Zo ja, hoe begin ik eraan?

Dus zonder water aan toe te voegen wil ik de rijst gaar maken, hoe doe ik dat?

Kan ik dat in de oven? Zo ja, op welk niveau en hoe lang?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Het beste antwoord

Alles (of bijna) kan, en ik denk dat rijstvlokken moet ook kunnen.

In plaats van een uitleg zie in de link hoe het industriële proces in elkaar zit.

Rijst kan je alléén gaar maken met heet water of stoom. Geen ontkomen aan!
In de industrie gebruikt men stoom onder hoge druk om de temperatuur op te voeren en het proces te versnellen, maar in feite doe je hetzelfde als thuis in een pan met kokend water. In een snelkookpan zou je het in theorie kunnen versnellen, maar wat is je winst dan? Misschien 1 minuut...? Niet de moeite waard, denk ik.
Als je de granen zo droog mogelijk wil houden, dan doe je de rijst in een zeef, hangend boven een bodempje kokend water in een afgedekte pan. Duurt iets langer dan in water koken. Voor deze techniek is de snelkookpan misschien een optie die je kan overwegen.

Na het koken moet je de rijstgranen pletten én drogen. In de industrie gaat dat in één stap, met 2 rollen van 1 meter in diameter, van binnenuit verwarmd met stoom of elektriciteit.
Pletten kan je thuis doen met een deegrol. Let op dat de granen niet aan de rol plakken, kies bij voorkeur een metalen deegrol.
Daarna drogen, en dat gaat prima in een heteluchtoven, met een niet te hoge temperatuur (80-100°C), en in één laag, zo lang totdat de vlokken droog, maar niet keihard zijn. Elke oven is anders, en de hoeveelheid vlokken is van grote invloed, maar de tijd zal zijn iets minder dan 1 uur, schat ik zo'n beetje in (pin me daar niet aan vast, dat is écht een schatting!)

Op smaak brengen met zout doe je het beste door zout aan het kookwater toe te voegen.

Succes, en laat me weten of het lukt!

Toegevoegd na 6 minuten:
De meest bepalende stap voor lekkere vlokken is de oven.
Gebruik altijd een voorverwarmde oven, en noteer de combinaties die je probeert.
Misschien krijg je een nog beter resultaat door in het begin de temperatuur laag te houden (ca 80°C), en aan het einde een heel kort stootje (140-180°C) voor een lekker geroosterde smaak...?
Ik heb ervaring met drogen van appelringen en kerstomaatjes, en ik doe het altijd zo, alleen elke appel en tomaat is ook anders, dus moet ik elke keer ff naast de oven bivakkeren...
Rijst lijkt mij een stabieler product.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amai, wat een proces :D Ik denk toch dat ik het in de natuurwinkel zal blijven aanschaffen, het probleem was dat ze deze keer NIKS meer in voorraad hadden en ik gebruik deze nogal veel :))) Toch heel erg bedankt voor je antwoord, +10