Wat zijn lekkere sauzen op basis van kalfsjus?

Ik heb inmiddels een mooi voorraadje zelfgemaakte kalfsjus in de vriezer. Ik maak er zelf voornamelijk rode wijn-en, portsauzen mee. Truffeljus lijkt me ook erg lekker. Volgens mij zijn de mogelijkheden eindeloos. Vandaar mijn vraag:
Hebben jullie andere recepten voor lekkere sauzen op basis van kalfsjus?

Ben benieuwd. Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5K

Antwoorden (2)

Van een goede kalfsjus kan je allerlei bruine sauzen maken. De 'jus de veau' kan prima worden gebruikt bij;

dragonsaus ;

witte wijn reduceren, verse dragon (estragon) blaadjes gehakt erbij en de jus, opkoken en 5 min. op laag vuur koken, zeven en monteren (licht binden) met klontjes ijskoude boter. Bestrooien met vers gehakte dragonblaadjes en meteen opdienen.

Pepersaus;

Kalfsjus met cognac en gekneusde peperkorrels inkoken tot 1/3 en room toevoegen, weer inkoken tot de helft.
Op smaak brengen met zout.

Als smaakmaker in een stoofschotel,
bij een lekkere kalfsentrecote en zelfs als jus bij visgerechten is het heerlijk.

Bij gebakken kabeljauw bijv. is een saus van kalfsjus, opwarmen en room toevoegen, zachtjes inkoken tot sausdikte, op smaak brengen met zout, peper en boter heerlijk. Eenmaal op het bord bij de vis, verse groene kruiden gehakt erover strooien.

Heerlijke saus;

300 ml. kalfsjus in een pan doen. Hierbij doe je 200 gr. gesneden wortel, uien, prei en selderij, een stukje gerookt spek, 1 ongeschilde, in stukjes gesneden handpeer, 2 takjes tijm, 2 laurierblaadjes, 2 takjes rozemarijn, 4 gesneden knoflooktenen, 300 ml, rode wijn,
1 klein blikje tomatenpuree en een half blik tomaten op sap.
Breng alles aan de kook en draai het vuur laag zodra het kookt. Laat alles enkele uren 2-3 uur trekken, tegen de kook aan. Passeer dan alles door een fijne zeef en laat afkoelen. Ik maak deze saus vaak als de feestdagen er weer aan komen en vries hem vaak in bakjes in om dan bij een mooi braadgerecht te serveren. Daarvoor is het nu te vroeg maar je kunt hem eigenlijk altijd bij een lekker vleesgerecht serveren, het is gewoon een heerlijk sausje.
amc
11 jaar geleden
Bloody Mary saus van kalfsjus
Ingrediënten voor 4 personen:

* 100 ml olijfolie,
* 1 fijngehakte ui,
* 1 stengel bleekselderij, fijngehakt,
* 2 uitgeperste teentjes knoflook,
* 50 ml wodka,
* 45 g tomatenpuree,
* 2 x 400 g tomatenblokjes uit blik, uitgelekt,
* 100 ml kalfsjus,
* zout,
* versgemalen zwarte peper,
* 1 dessertlepel mierikswortel (potje en optioneel).

Verwarm de olijfolie in een flinke pan, bak hierin de ui, knoflook en bleekselderij op een laag vuur glazig en zacht. Voeg de wodka toe en meng goed door elkaar.
Voeg nu de tomatenpuree toe en kook deze een paar minuten mee, vervolgens de tomatenblokjes, kalfsjus, zout naar smaak, versgemalen zwarte peper en eventueel de mierikswortel toevoegen.
Breng opnieuw aan de kook, zet het vuur zo laag mogelijk(gebruiken eventueel een plaatje onder de pan), doe het deksel op de pan en laat, onder af en toe roeren, gedurende 45 minuten sudderen.
Geef je de voorkeur aan een gladde saus pureer deze dan in de foodprocessor of met een staafmixer en wrijf door een zeef.
Deze saus is heerlijk met kalfsgehaktballetjes, pasta en geraspte verse parmezaan.