Kun je draadjesvlees een nacht bewaren in het eigen vocht zonder het warm te houden?

Bijvoorbeeld door het een nacht in de pan op het fornuis te laten staan. (vuur uit natuurlijk.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
81.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan prima, ik doe 't regelmatig. In de koelkast houdt 't vlees 't natuurlijk wel langer uit, maar op zich kan 't wel. Misschien niet doen bij 35 graden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee een verhaal uit de praktijk, bedankt Widar! En khepput, de pan is ondertussen wel lauw, maar wel bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou vlees niet een nacht buiten de koeling laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zet vlees of soep regelmatig in de garage, daar is 't zelfs 's zomers nog redelijk koel. Gewoon meerdere dagen. Als wij soep maken, dan past de pan gewoon niet in de koelkast haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien als je in de pan onder of half onder de vetlaag van de jus staat is het ook beschermt, beter is op een koel balkon, maar voor een nacht niet erg !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tweede dag is het zelfs vaak nog lekkerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben uit Belgie en ik vraag me eigenlijk af wat 'draadjesvlees' is ? Nog nooit van gehoord ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is rundvlees dat gebraden wordt (aangebraden en daarna een paar uur op een plaatje op een heel klein pitje met gesloten deksel, totdat het bijna uit elkaar valt) en als je het daarna op je bord hebt en snijdt, lijken het draadjes.
vroeger werd op zondag draadjesvlees, prinsessenbonen (sperziebonen) en bloemige (niet vaste) aardappelen gegeten met pudding als toetje.
al generaties lang wordt in nederland dit vlees "draadjesvlees" genoemd.
ik geloof dat je in de winkel (magere of doorregen) riblappen en sucadelappen koopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, riblappen en sucadelappen zijn dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij doen zulk draderig vlees in de soep om een boullion van te koken en wij noemen het 'bouillie'.
Na het koken laten we het koud worden, trekken we de draden uit elkaar en doen we er mayonaise, fijngesnipperde ui en selderij bij en leggen wij dat op onze boterham.
Zo zie je maar, zo heeft elk land z'n eigenaardigheidjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
* madamesam : ik maak er ook bouillon/soep van, na het trekken van de bouillon snijd ik het zodat je in de soep ook vlees tegenkomt naast groenten (soepgroente) en eventueel vermicelli. Echter, in Nederland is men gewoon om "soepvlees" te kopen. Wat dát precies is, dat weet de slager :), maar het is natuurlijk wel rundvlees. Dankjewel voor dit recept, ik zal het zeker uitproberen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jodokus: Bij deze Nederlander niet hoor. Daar gaat er gewoon riblap in de soep, of sucadelappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gelukkig *Widar :)

Antwoorden (9)

Ja hoor. Klein beetje citroensap of azijn erbij voorkomt bederf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uhm. Ik heb nu azijn erbij gedaan maar ik zie 3 minnetjes.. Neem aan dat azijn niet heeel veel kwaad kan toch? Waarom de minnetjes dan? In ieder geval bedankt voor je antwoord, HansBrinker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan geen kwaad, maar komt de smaak niet altijd ten goede en is volkomen maar dan ook volslagen overbodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Azijn bij draadjesvlees komt de smaak zeer zeker wel ten goede. In veel standaard vlaamse stoofpotrecepten is een scheutje azijn standaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een scheut azijn bij draadjesvlees maakt het vlees 'malser'!
wat het te maken heeft met het bederf weet ik niet ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Azijnzuur is een conserveermiddel en gaat bederf dus tegen. Verder gaat het vlees er op vooruit omdat het malser wordt. Vanwaar die negatieve reacties op een prima tip van Hans B?
Je kunt het na het garen in de koelkast bewaren is het nog rauw kan het ook gewoon in de koelkast.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Het enige juiste antwoord,vooral vlees moet je als het afgekoeld is in de koelkast bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin, Maria. Toen we nog geen koelkasten hadden, aten we ook al vlees, in veel verdergaande staat van ontbinding dan vandaag de dag. Doorgeschoten hysterie allemaal. Wil je het langer dan een dag bewaren of is het hele warm weer, dan is het een ander verhaal. Maar gaar maken is een uitstekende methode om vlees een dag buiten de koelkast te bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens Marleen. Zo erg koel is het ook niet meer en als het zou onweren moet je ook oppassen.
Met vlees moet je gewoon geen risico nemen.
Dat kan! Het is gekruid en zit in saus/jus, neem ik aan. Bovendien zou het vannacht flink fris zijn, maar de verwarming in de keuken dan maar niet aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dan kunnen alle kruiden goed intrekken en wordt het nog lekkerder
anneliez
11 jaar geleden
Nee ! Haal de pan van het vuur, koel het draadjesvlees en de jus snel af, en doe daarna dit alles in een plastic of glazen afruimbakje en zet het afgedekt in de koelkast. De volgende dag kun je het in een schone pan verder garen of alleen opwarmen.
Koelen kun je doen, door de pan in koud water te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het zeker bewaren,maar zet het wel op koele plaats,bijv balkon of badkamer vloer(tegels)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan zeker. Pas alleen op als het begint te onweren. Dit kan het proces om te bederven in gang zetten en ook versnellen. Dit geldt ook voor soep en andere maaltijden waar vlees in verwerkt is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik een tijd niet gehoord. Eerlijk gezegd denk ik dat het onzin is maar misschien zie ik iets over het hoofd. Heb je een verklaring?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee niet echt. Maar met soep heb ik het mee gemaakt, het was binnen een uur bedorven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een pan draadjesvlees kan normaal gesproken gerust een nachtje buiten de koelkast blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt plausibel, Panteao. Ik geloof overigens ook wel dat voedselveiligheid des te belangrijker is bij dergelijke weersomstandigheden, warm en vochtig. Weet je, vanuit professioneel oogpunt gezien denk ik dat je gelijk hebt met je voorzichtigheid. In huishoudens is 'boem is ho!', het andere uiterste, vaak de leidraad, terwijl veel meer voorzichtigheid die zou moeten zijn. Ik ga je antwoord toch maar eens opplussen en hoop nog lang van je professionele adviezen te mogen genieten.
Ik doe dat altijd, ik laat het zondags sudderen en eet het maandags pas, gewoon het gas uitdraaien en de volgende dag alleen maar opwarmen.
Gaat altijd goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat minnetje snap ik niet! ik doe het altijd op deze manier en het gaat altijd goed, wat valt er te minnen?! verveling?
flyingcrow
11 jaar geleden
Van mij een+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel!
Het wel of niet kunnen opeten van het vlees valt of staat bij de manier waarop het vervolgens weer opgewarmd word. Hoe dan ook krijg je iets meer bacteriën op je vlees dan dat je het meteen op eet maar als je het goed verhit zijn deze dood. En ruik altijd of het nog ruikt zoals het moet ruiken.
Je kan er voor kiezen de pan ook af te laten koelen en in de koelkast te zetten. De pan in 'open lucht' bewaren kan ook maar houd rekening met waar de pan zich bevind, is dat in een omgeving waar dieren bij kunnen of een plek waar je niet zoveel komt met schoonmaken zou ik je adviseren een betere locatie te vinden.