Kun je filodeeg ook frituren ??

ik wil ze vullen en dan frituren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
9.1K
paulus811
11 jaar geleden
Je kunt het ook in de grillpan grillen. Wel erbij blijven want het verbrand snel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thnx !

Het beste antwoord

.Behalve frituren kan je er nog veel meer dingen mee doen. Dat moet ook wel met zo'n pak van 40 vellen.

Als je ze doordrenkt met ahornsiroop of gewoon met water verdunde honing dan kan je er (in een vormpje) heerlijke bakjes mee maken voor een gebakje of toetje. Zeker als je meerdere lagen maak met geschaafde of geraspte nootjes of een dun laagje chocolade(pasta).

Als je ze insmeert met alleen olie dan krijg je ook een knapperig resultaat. En de smaak is dan neutraal. Voor gebak gebruik je liefst een notenolie, voor een gerecht gewoon olijf-, of arachideolie.

Mijn laatste ontdekking is om het in plaats van paneermeel te gebruiken. Ik heb met een ring een visburger gemaakt en eerst met diezelfde ring een paar rondjes uit een vel filodeeg gedrukt. Even invetten, 2 velletjes onder in de ring en in de koekenpan. Na het bakken kan je de velletjes er af halen of gewoon op eten.

Laatste tip. Je hoeft niet een heel pak te ontdooien. Ik steek vaak met een bot mes tussen de plakken en breek zo een aantal vellen af van de pak. De rest kan voor het ontdooit weer terug de vriezer in
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste wist,
voor het overige: BEDANKT !!
klinkt erg lekker ☺

Andere antwoorden (3)

ja dat kan, want van filodeeg maak je ook loempia's.

Toegevoegd na 43 seconden:
Ik bedoel, kun je loempia's van maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
owkeej, bedankt !
Ja, dat gaat uitstekend. Turkse börek bijvoorbeeld zijn vaak van gevuld en gefrituurd filodeeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moet ik ze dicht plakken met water of ei ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water is prima, vak wordt echter ook olie of boter gebruikt. Ei zou ik denk ik niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK, bedankt.
Ja dat kan. Ik gebruik persoonlijk 2 velletjes filodeeg op elkaar om mijn zelfgemaakte loempia's te frituren omdat het zo broos is. De randen van het filodeeg 'plak' je aan elkaar met eidooier met een klein beetje water gemengd. Zie foto van mijn filodeeg loempia's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan niet anders zeggen, dan dat het er erg smakelijk uit ziet zazoe, bedankt !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HappyBram: Dank je, koken is mijn hobby. Lekker dippen in sweet chilli sauce ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan delen we die hobby ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ lekker