Hoe maak ik honing-knoflook saus?

Ik heb begrepen dat het product in Australie en Canada bekend is als "honey-garlic" saus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
honing-knoflook wordt vertaald als honey-garlic.
Dus zo raar is dat niet.

Het beste antwoord

Ik ben vaker in canada op familiebezoek geweest en bij de BBQ maakten we hem altijd zo;

Smelt een klontje boter op middelhoog vuur.
Als de boter gesmolten is doe je er 1 lepel uitgeperste knoflook bij. Bak het dan al roerend in ca. 2 min.bij mild vuur.
Voeg er dan gelijke delen honing, kippenbouillon,water, 3 lepels soyasaus en een flinke schep bruine suiker aan toe.
Breng alles aan de kook en zet het vuur laag.
Laat het mengsel, zonder deksel, 10 min. pruttelen.
Roer 2 lepels maizena aan met wat water, het beste gaat dit met een vork om alle klontjes weg te krijgen.
Neem genoeg water om geen maizenaklontjes meer te zien. Roer met de garde geleidelijk aan de maizena in de saus. Breng aan de kook en blijf 5- 10 min. roeren tot de saus is ingedikt. Heerlijk met een kwastje over het vlees smeren voor je het grillt of als dipsaus bij chicken nuggets
drumsticks, gehaktballetjes of als saus over hete rijst als bijgerecht.

Als variant kan je ook de kippenbouillon vervangen door een flinke scheut citroensap en om het een beetje meer pit te geven kruiden met gemalen peper, tabasco of geraspte verse gember kruiden.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yammy, bedankt.

Andere antwoorden (3)

Ik heb deze saus laatst zelf gemaakt. Ik de saus bij chicken wings in de oven erbij gebakken. hier mijn recept;

1. ui, fijngesneden
1/2 eetlepel honing
1/4 eetlepel sojasaus
Knoflook naar wens
1/4 eetlepel boter
1/2 eetlepel bruine suiker
2 theelepel droge mosterd

inplaats van ui kan je ook wat bosuitjes pakken ook lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als sladressing?

Ingredienten
50 ml olijfolie;
5 mooie tenen knoflook;
een glas witte wijn;
3 eetlepels honing;
2 eetlepels sojasaus;
2 theelepels gemalen gemberwortel;
1 theelepel gehakte verse rozemarijn;
een halve theelepel witte peper;
een halve theelepel zout;
het sap van een citroen;
500 gram van je favoriete slaspullen (sla, rucola, tomaat, rode ui, alfalfa, etc.)

http://www.tastyweb.nl/recept/groene/salade/met/honing/knoflook/dressing

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier nog een
http://www.kookjij.nl/recept-honing-knoflook-allioli-aioli
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De knoflook-honing saus:

Doe in een sauspannetje 2 eetlepels olijfolie en 3-4 teentjes fijngemaakte knoflook.

Verwarm dit op een matig vuur zodat het wel warm wordt maar niet aanbrandt.

Doe daarbij: 240 ml honing, 60 ml sojasaus en 1 theelepel gemalen zwarte peper.

Verwarm het geheel ongeveer 5 tot 10 minuten. (Houd het in de gaten, want het mag wel een beetje koken, maar niet te erg.)

Haal het pannetje van het gasfornuis en laat het een paar minuten afkoelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.willemboon.nl/2012/01/24/essex-varkensvlees-het-varken-van-jamie-oliver/