Welk kruid is dit?

Tijdens een etentje zat er een heel apart kruid op mijn tonijn. Het zag er een beetje uit als een klein paar muntblaadje. Ik vond het naar munt, en een beetje naar koriander smaken. Mijn tafelpartner vond het ook een beetje komijn-achtig smaken. Bij navragen zei de serveerster dat het iets heette als 'changere po' (ze was erg slecht te verstaan). Ik heb geprobeerd het te googlen, maar zonder resultaat.
Is er iemand die weet welk kruid ik op mijn bord heb gehad?

Toegevoegd na 8 uur:
Als hobbykok en medewerker van een hoogstaand restaurant ken ik de meest gangbare verse en gedroogde kruiden wel, deze was echt totaal onbekend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K
Amadea
12 jaar geleden
Wat is de nationaliteit van (de gerechten van) dat restaurant?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is Roses Lounge in Arnhem, wereldkeuken is het eigenlijk.
Amadea
12 jaar geleden
Maar het tonijngerecht, was dat bijvoorbeeld Japans, Indiaas, Grieks, Italiaans, Spaans, of anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oregano?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dragon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was rauwe tonijn op zoetzuur met krokante mie, dus een beetje oosterse keuken. Het was zeker geen oregano of dragon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat 'een klein paar muntblaadje', bedoel je toevallig een paars muntblaadje? Dan zou het Shiso (ook Perilla genaamd) kunnen zijn: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=purple+shiso&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1366&bih=586&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=wvGYT42dCYeK4gTUpozFBg

Antwoorden (2)

Mogelijk is het een cress-soort. Dat is momenteel erg "in" en wordt bij veel moderne restaurants gebruikt.
Hieronder een site van een kweker, met een overzicht van veel soorten. Misschien staat hij daar tussen!
bamibal
12 jaar geleden
Ik denk dat het Shisoblad geweest is.
De shisoplant of 'perilla' (perilla frutescens) is een eenjarige plant die inderdaad tot de muntfamilie behoort.
Er bestaat een groene en purpuren variëteit van,
De bladeren lijken op die van de brandnetel maar zijn iets ronder van vorm.
De essentiële oliën geven een sterke smaak met een even grote intensiteit als die van munt of venkel.
De purperen shiso geeft een komijnachtige smaak.

Hij wordt veel in de Aziatische keuken gebruikt. De plant stamt ook uit Oost-Azië en vooral uit China, Japan en Korea. Inmiddels is hij wereldwijd verspreid en ook in Europa zijn er ondernemingen gespecialiseerd in de teelt ervan voor levering aan restaurants.
In japan wordt hij niet alleen 'shiso' genoemd maar ook
'aojiso' voor de groene variëteit die veel als smaakmaker gebruikt wordt bij sashimi (rauw gesneden vis) In reepjes gesneden wordt hij gegeten in salades, spaghetti en in tal van vlees-visgerechten.
De purperen variëteit wordt 'akajiso' genoemd.
Hij wordt daar veel gebruikt als kleurgever aan ingemaakte pruimen en in combi met de pruimenpasta om een soort gerolde sushi te maken.
In de westerse keuken wordt akajiso als decoratieve sla gebruikt.
Kijk eens op deze site om te zien of het hem is die je bedoelt. Ik kan momenteel niet plakken/knippen.

www.groentenenfruit.nl/veggipedia/shiso-purper
amc