Kamut brood bakken in brood bak machine. Welk programma?

Welk programma gebruik je voor het bakken van een brood van kamut meel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Antwoorden (1)

Op de stand XL voor een normaal groot brood.
Whole wheat= volkoren meel
Raisin bake- rozijnenbrood.

Het duurt zo'n 5 uur om het brood te bakken.

Het kneedmes laat altijd zijn spoor na in het brood. Als je dat niet wilt, of althans zo min mogelijk, zet je de kookwekker om na de laatste ronde kneden het mes eruit te halen.
Er wordt 3 keer gekneed, de laatste keer als de machine op 1:30 staat . Als je daarna het mes weghaalt, krijg je alleen een klein gaatje onderin het brood. Het deeg heeft dan al een ronde gehad waarin het al gerezen is.
Haal het bakblik er op tijd uit- meteen na de laatste kneedbeurt. Laat het deeg uit het blik in je hand vallen (denk om het hengsel) en zorg dat je handen kurkdroog zijn. Zonodig wat bloem erover stuiven. Haal met je andere hand het mes uit het blik. Drooi het deeg om en maak het gat dat het mes heeft gemaakt dicht. behalve re onderkant van het deeg repareren doe je verder niets. leg het deeg weer netjes in het midden van het blik en zet het weer terug in de machine.

Nu is het alleen nog een kwestie van afwachten. Ca.50 min. voor het einde begint het echte bakken.

Ik heb het wel eens gemaakt op deze manier, ik had echter een mengsel van kamutmeel, tarwebloem en roggenmeel voor de smaak. Geen suiker maar honing, melkpoeder,gedroogde gist,Vit. C in poedervorm, gesmolten boter, iets zout en water.
Ook had ik er zonnebloempitten en lijnzaadjes in gedaan omdat ik van dit soort bestanddelen houd in brood.
amc