Hoe verwerk ik gelatine?

Ik moet voor een recept ( http://www.oetker.nl/recepten/fruitrecepten/aardbeien-soesjestaart/ ) gelatine verwerken. Nu zag ik op een filmpje van allerhande bij koude gerechten, gelatine eerst moet laten oplossen, dit kan bijvoorbeeld in een sap. Ik gebruik voor dit recept bessensap ipv likeur, maar die moet ik samen met de suiker mengen met de yoghurt. Kan ik ook alleen suiker mengen met yoghurt en dan de bessensap iets verwarmen en daar de gelatine in laten oplossen? Of moet dit ergens anders in worden opgelost.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Antwoorden (3)

Gelatine moet worden opgelost in een warme vloeistof. Het maakt niet uit wat voor vloeistof dat is. Dus het kan prima in het bessensap.
Amadea
12 jaar geleden
Je kunt bijvoorbeeld het bessensap warm maken in een pannetje, dan de in water geweekte blaadjes gelatine erin oplossen, iets laten afkoelen, en dan met de suiker en de yoghurt mengen. Als de oplosvloeistof maar warm kan worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst moet je de gelatine laten weken in water.
Dan verwarm je de bessensap, je haalt de gelatine blaadjes uit het weekwater, knijpt de blaadjes uit en roert dan de uitgeknepen gelatine door het warme sap. Laat het zo helemaal oplossen. Laat een beetje afkoelen en roer dan eerst een paar lepels van het yoghurtmengsel erdoor.
Meng alles tot je de gelatine hierin hebt opgelost zodat het één kleur geworden is. Doe dan de rest van de yoghurt erbij en meng alles goed. Laat in de koelkast iets opstijven en als het begint te stijven spatel je de slagroom erdoor. Dan schep je het op de voorbereide bodem zoals beschreven.
amc