Is het mogelijk om een met boter gemonteerde saus van te voren te maken?

Ik maag regelmatig een saus die ik op het laatste moment ' afmonteer' met blokjes ijskoude boter. Dit geeft nog wel eens wat stress a la minute. Nou vroeg ik me af of ik deze saus (inclusief het monteren met boter) ook een uur of twee van te voren kan maken?

Ik dacht er aan om de saus in een thermosfles te bewaren of op een heel laag vuurtje. Ik heb weleens gemerkt dat als je de saus even laat staan, dat hij wat dikker wordt, dit is dan een bijkomend voordeel.

Is dit mogelijk of moet je zo'n saus echt a la minute afmonteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
8.8K

Antwoorden (2)

Jazeker, zelfs een paar uur vantevoren:

http://www.smulweb.nl/recepten/1133442/Monteren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt wel de saus van tevoen maken, maar het monteren moet je vlak voor je het opdient doen omdat;
a) de saus niet mag koken
b) de boter snel zijn bindkracht verliest.

Dit laatste is juist het belangrijkste, want hierin ligt juist de bedoeling van het monteren. Je monteert nl. om de saus te binden.

Je monteert de saus door de saus net onder het kookpunt te brengen en dan onder voortdurend roeren kleine klontjes koude boter door te roeren. Bij genoeg boter bindt de saus vanzelf. Nooit laten koken en dan zo snel mogelijk serveren.
amc