Kan ik gewone aardappelen met schil en al koken en eten?

Zo ja hoe bereid je ze voor? Zijn de hap klare aardappelen met schil uit de winkel speciaal daarvoor gekweekt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
56.7K

Antwoorden (6)

Ja hoor, wellicht nog even afboenen met een nagelborsteltje. Is trouwens veel gezonder met schil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan.
Als de schil er mooi uitziet dan is het geen probleem.

Wel goed schoon schrobben, want er zit nauurlijk bestrijdingsmiddel op.
Als je ecologische aardappelen koopt, is dat al wat minder een probleem.

Vooral als je niet van aardappels schillen houdt, moet je dit lezen want je kunt ze namelijk in de schil koken. Veel mensen vinden dat lekkerder dan geschilde aardappels.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/4184-aardappelvariaties.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een aardappel groeit onder de grond, bestrijdingsmiddel komt op de plant en niet op de aardappel.
Ik heb zojuist 4 aardappels in de schil gekookt a 20minuten en zijn daarna prima te eten hoor ! na het 20minuten koken even afgieten en met het deksel van de pan schuin erop af laten koelen (niet zonder deksel want dan worden het stuiterballen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten!
Eerst goed schoonborstelen, zoals andere GV'ers al aangaven, en je mag ze gerust met schil en al opeten.

Wel is het zo dat een minder mooi schil niet echt aantrekkelijk is, maar 't blijft eetbaar.
De meest geschikte zijn aardappels van nieuwe oogst, of de zogenaamde 'redskins'. Oude aardappelen worden minder lekker omdat het schil snel zal barsten en minder mooi wordt.
Direct onder het schil zitten juist veel nutriënten en vitamine C. Hoewel een groot deel verloren gaat door de verhitting, zal je bijna niets verliezen door verdunning in het kookwater, dus weer een reden om in de schil te koken!

Voor mijn favoriet recept met aardappels in het schil heb je zeer kruimige aardappels nodig. Je moet voor grote exemplaren gaan. Kook ze helemaal gaar in water met flink wat zout, haal ze eruit, snijd ze meteen doormidden (in de lengte, voor een zo groot mogelijk snijvlakte), en bestrooi ze direct met grof zout, zeer fijn gehakte knoflook en peterselie, extra vierge olijfolie (wees niet zuinig ermee!), en stop ze meteen in een schaal in een voorverwarmde oven op 200°C totdat er een korstje ontstaat en het schil een beetje krokant is geworden.
Zó lekker met een stuk vers gebakken Frans brood om in de olie te soppen...!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je t risico nemen, terwijl je eigenlijk gezond wilt eten? Kies biologisch, zonder bestijdingsmiddleen, anti-uitloopmiddelen etc.
Verder vond ik op de site van t voedingscentrum dit:

Gezondheidsrisico's

Er worden kiemremmende middelen gebruikt om de aardappels langer te bewaren. Deze middelen zijn niet geschikt voor consumptie. Schil de aardappelen daarom goed. Eet je de aardappelen met schil, gebruik dan liefst nieuwe aardappelen. Deze aardappelen bevatten minder kiemremmende middelen, omdat ze bijna gelijk verkocht worden. (En eigen toevoeging: of biologische)

Soms hebben aardappelen groene plekken of uitlopers. Dit betekent dat de aardappelen de gifstof solanine bevatten. Voorkom het door aardappelen goed te bewaren. Schil uitlopers, bruine, beurse en groene plekjes ruim weg.

Door het frituren of bakken van aardappelen kan ook de schadelijke stof acrylamide ontstaan. Het advies is om aardappelen daarom niet te heet en te lang te bakken. Voorkom dat er zwarte, aangebrande plekken ontstaan. Frituur aardappelproducten niet bruin, maar goudgeel.

Bronnen
Analysecijfers NEVO-tabel 2010 Duurzaamheidsaspecten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even om terug te komen op de gifstof solanine zie bijgaande link, het hoort in de aardappels en anders zouden ze zo lekker niet zijn. Ziek word je er niet vlug van: http://www.smulweb.nl/artikelen/91555/Het-vergif-in-de-aardappel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de uitlopers bevatten inderdaad wel veel meer, dus hier wel mee uitkijken
Vastkokende aardappelen kun je net zo koken met de schil
als kruimige.Boen ze schoon en glad onder lauw, stromend water. Dat gaat heel goed met de ruwe kant van een schoon schuursponsje.
Doe ze in een pan en zet ze helemaal onder water.
Voeg een flinke snuif zout toe en zet er hoog vuur onder.
Zodra het water kookt, zet je het vuur laag en laat ze ca. 20 min. koken.
Test of ze gaar zijn door er met de punt van een scherp mesje in te prikken. Voel je de weerstand zoals in een pakje boter uit de koelkast, dan zijn ze goed.
Giet ze af en laat ze even zonder deksel uitdampen.
Je kunt ze nu met schil eten of de schil eraf trekken. Dit gaat heel gemakkelijk door ze aan een vork te prikken en met een mesje de schil eraf te trekken. Met deze aardappelen kan je ook een perfecte aardappelsalade maken, door er, als ze nog enigszins warm zijn een scheut kippenbouillon door te mengen en even in te laten trekken.
Als je ze dan verder met mayonaise/slasaus of whatever mengt en andere ingrediënten als augurkjes, hardgekookt ei, tuinkruiden enz. heb je een heerlijk kruidige, smeuiige salade. Met blokjes vlees heb je zo een soort huzarensalade.
Ik maak zelf graag ovengebakken aardappelpartjes met schil. Ik snijd de schoongeboend aardappelen in parten en doe ze in een grote kom. Giet er olijfolie bij, strooi er flink rozemarijn over en maal er zeezout overheen. Hussel alles met mijn handen door elkaar en spreid ze uit over een met bakpapier uitgelegd bakblik. Laat ze in een hete oven bakken tot ze knapperig en bruin zijn. Vaak laat ik gelijk een bol knoflook meepoffen. Zo lekker als je die zachte bol prakt en bij je vlees of door de aardappels doet.
Persoonlijk pel ik ze liever als ik ze met een lekkere jus eet, behalve als ik de nieuwe aardappelen eet. Die vind ik alleen lekker met schil omte eten, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even voor de goede orde; de aardappelen voor de salade zijn wel in schil gekookt en daarna gepeld.
amc