Je kunt ook karameliseren met honing, stroop en dergelijke, als er maar suiker inzit. Je hebt dus niet altijd alleen suiker nodig maar om karamel te maken heb je het wel nodig. Karamel is het 'branden' van suiker en alleen de suiker heeft deze chemische reactie en smaak.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, want als je iets karameliseert dan verhit je suiker of iets waar suiker inzit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort en bondig Ja.

Enkel als er bij verhitting van eender welke voedingsstof ook suiker, in natuurlijke of toegevoegde vorm aan te pas komt kan men over karameliseren spreken.

Met andere worden, enkel suiker kan via verhitting op laag vuur transformeren en/of veranderen naar een karamelstructuur.

Met geen enkele ander ingrediënt bekom je dit natuurlijk resultaat.

Mjam mjam... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet.
Als ik aardappels bak, dan laat ik ze in repen gesneden 30 min ongemoeid in de boter in de koekenpan smoren.
De onderkant is dan heerlijk gekarameliseerd.
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
@Jefke79, je hebt natuurlijk gelijk, maar ik vatte de vraag op dat er ergens suiker toegevoegd moest worden. Vandaar. Gelukkig dat er al genoeg goeie antwoorden staan.
constant
12 jaar geleden
goeie vraag, want in aardappels zit suiker. erg lekker ook, bv nicola.