Is er ooit een test gedaan naar de lekkerste satésaus?

12 jaar geleden
in: Koken
7.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
zo'n test is onmogelijk uit te voeren, smaak is persoonlijk, iedereen vind iets anders lekker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dagelijks aanbidder van satésaus op het altaar der sausjes verkies ik Wijko, aangemaakt met water en ketjap. Er is helemaal geen test nodig, Wijko is het antwoord op alle oorlogen in de wereld! Wijko brengt vrede! ^__^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfgemaakte :)

Het beste antwoord

jazeker, volgens mij is alles wel zoon beetje getest ;-)
zie bron voor link

Toegevoegd na 1 minuut:
ik ben trouwens van mening dat de lekkerste saté saus bij de toko te koop is. Zoon zakje met van dat concentraat wat je met water aan moet maken. Ze hebben veel smaak variaties!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Jazeker zijn er testen voor gedaan. Er wordt dan gekeken naar de ingredienten die zijn gebruikt, het gemak waarmee het bereidt moet worden en een kleine groep mensen die de smaak testen en de bovengenoemde factoren. Hieruit kan blijken welke van de getestte satesauzen het lekkerst is.

De uitkomst is echter niet voor waar aan te nemen omdat niet alle mensen meedoen aan die test en omdat niet alle soorten satesauzen meedoen aan die test. Bovendien is smaak per mens verschillend en zijn die testen daarom niet voor 100% waar te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat de een lekker vindt, is voor de ander heel smerig. Daarom kun je nooit testen wat het lekkerst is.
Als je zelf op zoek bent naar lekker saus, kun je een plastic beker satepast kopen bij de supermarkt, deze hoort aangemaakt te worden met water, maar als je hier melk voor neemt, wat katjap, sambal en basterdsuiker toevoegt krijg je een heel goede smaak (naar mijn maatstaf dus). Je kunt met deze basis natuurlijk ook naar hartenlust experimenteren.

Smakelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja... Bijna de lekkerste vergeten; een of twee flinke eetlepels pindakaas met stukjes noot erbij doen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die je zelf maakt ivm smaakverschillen, je kan meer ketjap of knoflook of nootjes (of wat dan ook) toevoegen of voor de kleintjes doe ik wel eens alleen pindakaas, melk en ketjap.

het is even oefenen vind ik maar uiteindelijk is het echt het lekkerst net als met de meeste producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lekkerste satesaus
PINDASAUS VOOR SATE
1 grote of twee kleine uitjes, stuk of wat knoflookpitjes, 1 verse rode peper of theelepel sambal oelek, theelepel ketoembar en laos, stukje trassi, pot pindakaas.
De kruiden fijnwrijven en bakken in wat olie. Dan het vuur uitdoen en de pindakaas toevoegen. Dit goed door de kruiden mengen en langzaam verdunnen met water.
Als je de gewenste dikte hebt, voeg je op smaak zout, suiker, ketjap en citroensap toe.
Soms wordt er ook wat opgeloste santen in gedaan, maar dat is net wat je lekker vindt!

Dir hoort bij de lekkerste sate
Saté Babi – Saté van varkensvlees
1 kg varkensvlees ( vlees van de schouderkarbonade zonder bot in één stuk) – ui – knoflook -1 theelepel Loas – 1 theelepel Ketoembar – 1 mespunt Djahé – Ketjap – zonnebloemolie – zout – peper-satéstokjes.
Snijd het vlees in grote gelijke stukken van ca. 2 a 2,5 cm (uit één kilo komen ongeveer 24 satestokjes) en doe deze in een grote plastic zak. Voeg hier een toe de zout, peper, loas, ketoembar, djahé, 1 kleine fijngesneden ui, en 4 (of meer) fijn gesneden teentjes knoflook. Besprenkel met ketjap naar smaak en zonnebloemolie (tegen aanbranden op rooster).
Bind de plastic zak dicht en hussel de zak om zodat alles goed mengt. (met mengen in een plastic zak houdt je schone handen). Zet weg in de koelkast en laat die tussen 12 en 24 uur inwerken. Af en toe kan je de zak nog ommengen voor een goede verdeling van de kruiden.
Na inwerktijd kan je de saté rijgen ca. 3 stukjes vlees op een stokje.
Je eet saté natuurlijk met satésaus ( zie recept) en verder met rijst en b.v. verse groeten en neem er een koel glas bier bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de lekkerste pindasaus is van Yil'driz. Deze pindasaus (satésaus) smaakt hetzelfde als die van de chinees. Niet zo dik, zoet, en roodbruin van kleur. En bijna 30% (!) minder calorieën dan normale satésaus. Te koop bij o.a. C1000.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.yildriz.nl/inieuw_kant_en_klare_pindasaus_avan_de_chineesa.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calvé pindakaas in een pan doen, beetje verdinnen met water, gemalen pinda's en/of cashewnoten erdoorheen, en je hebt de lekkerste satésaus/pindasaus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb laatst een test gezien op tv daar kwam die van de Lidl als beste uit. Ik vind zelf de satesaus uit de supermarkt niet te eten, veel te chemisch. Die van de toko is het allerlekkerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem satésaus trouwens altijd pindasaus.
pindasaus was vroeger mijn lievelingseten. Ik ben er nog steeds gek op. Ik heb heel veel merken en soorten geprobeerd: kant en klaar, met een soort pasta dat je moet verdunnen met water, van de snackbar, met stukjes noot en kokos en uit chinees-indische restaurants. De een is nog smeriger dan de ander. Ik zou ze bijna allemaal een onvoldoende geven. De lekkerste pindasaus is de saus die ik zelf altijd maak. Ik heb het van mijn moeder geleerd en die heeft het van een indonesische buurvrouw geleerd. (Als er behoefte aan is kan ik het recept geven.)

Radar had vorig jaar een test gedaan over satésaus. De conclusie was dat je de hollandse variant eigenlijk geen satésaus kunt noemen.
(ik ben het niet volledig met de test eens, ik vind niet dat stukjes noot het beter maken, van mij mag het lekker fijn zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pindasaus Ingredienten: -3 eetlepels ketjap manis
-naar smaak c.a. 1 eetlepel geroosterde uitjes
-2 theelepels djinten (poeder)
-2 theelepels djahé (poeder)
-2 theelepels laos (poeder)
-2 theelepels ketoembar (poeder)
-naar smaak zout
-naar smaak peper
-naar smaak c.a. 1 theelepel sambal
-4 a 5 eetlepels pindakaas (eventueel met stukjes noot)
-water
-naar smaak zoete chilisaus (maakt het minder scherp)
-naar smaak c.a. 1 eetlepel bruine basterdsuiker Doe de ketjap in een steelpannetje, roer hier de geroosterde uitjes door en zet het zachtjes op. Roer de eerste vier kruiden erdoor en voeg de zout, peper en sambal toe. Roer de pindakaas er als laatste door. Laat het goed warm worden en voeg er steeds beetje bij beetje water toe tot de saus de gewenste viscositeit heeft(de saus is iets dikker als deze wat afgekoeld is of opgewarmd). Roer er naar smaak de bruine basterdsuiker en de chilisaus door. Tip: Vaak bevat de goedkopere pindakaas minder olie en bind het de saus daarom beter. Mengt het echt niet, dan kun je de olie er af scheppen, wat water toevoegen en het geheel met de staafmixer glad maken.