Donderdagmiddag heb ik gehakt uit de vriezer gehaald, maar s'avonds werd ik onverwacht getrakteerd op eten. Kan ik het gehakt vrijdag nog opeten?

Het gehakt heb ik buiten de koelkast laten ontdooien en ligt nu in de koelkast. Het moet nog gebakken worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
58.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voortaan niets meer buiten de koelkast laten ontdooien maar het er gewoon eerder uithalen en IN de koelkast laten ontdooien. Of het kan ligt waarschijnlijk aan hoelang het buiten de koelkast is geweest want het vlees aan de buitenkant bereikte veel eerder de kamertemperatuur dan het vlees binnenin. Als je in de koelkast ontdooit (en je hebt de koelkast op 4 graden staan) wordt geen enkel deel van het vlees 20 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten? Het is buiten de koelkast ontdooit, op kamertemperatuur dus! Niet in de tuin....

Het beste antwoord

Indien het gehakt niet aan warmte en zuurstof is vrij gesteld, kan je het gewoon eten.
Als het vanuit de vriezer afgedekt in de koelkast heeft gestaan is het nog goed.
Let wel op dat het niet in het dooivocht heeft gestaan en mocht dit wel het geval zijn, giet het vocht in elk geval goed af, dus niet alles incl. dooivocht in de pan schuiven!
Juist het dooivocht bevat de bacteriën.
Zoals andere GVers al aangeven; vertrouw op je neus.
Ruikt het 'anders' (vaak zuriger) gebruik het dan niet!
Ik weet echter wel zeker dat het na één dag/nachtje nog niet bedorven is onder deze koude omstandigheden.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in de kamer ontdooid, niet in de koelkast zoals in de vraag staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor het meedenken en voor het antwoord.

Andere antwoorden (5)

ook bij ons gebeurt dat regelmatig. Als het eerst schoon is ingevroren en vervolgens nog maar zo kort ontdooit, dan is het nog perfect bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mijn voorganger zegt.

Maar eerst ruiken, je neus weet vaak genoeg.
En anders geloof mij, dan ruik je het meteen bij het bakken...hele vieze lucht :-D

suc6
12 jaar geleden
Bij rundergehakt zou het nog wel kunnen. Maar varkensgehakt (ook half-om-half) moet je niet mee experimenteren. Als je het per se moet bewaren had je het ook kunnen bakken op donderdag (of misschien vrijdagochtend), en daarna nog voor een dag bewaren.
Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je er al eens aan geroken? Wat is de kleur?
Ruik je een typische geur? Ik kan wel zeggen: een vreemde zurige botergeur, maar dat zal je niets zeggen.
Maar als je gewoon in de wok gooit (een beetje, als proef) ruik je het direct. Het belangrijkste is de temperatuur in je koelkast. In welk deel heb je het na het ontdooien bewaard: boven- of onderaan. Dat kan ettelijke graden schelen. Maar als je zelf twijfelt: niet opeten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kun je gewoon de volgende dag gebruiken hoor maar wil je alles uitsluiten; gerecht bereiden / of het gehakt bakken. Na kooproces kun je het gehakt weer invriezen eventueel of opeten natuurlijk.