Wie heeft het recept van een soort van gefrituurde pizza uit Tsjechië?

Vroeger als kind ging ik vaak met m'n ouders naar tsjechië. Ik herinner mij dat we dan vaak een soort van gefrituurde plak deeg met een soort van tomatenpuree en kaas daarop kregen. Het was daar erg populair en ik zou het graag eens proberen te maken. Ik heb echter geen idee hoe het heet, laat staan hoe je het maakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Volgens mij bedoel je "langos", van oorsprong uit Hongarije maar ook populair in omringende landen. Toevallig was daar laatst hier op goeievraag ook een vraag over, zie bij "bron".

Toegevoegd na 5 uur:
En hier is een recept (met foto's zelfs :) , weliswaar gepresenteerd als Slowaaks gerecht, maar dat zal niet veel verschillen van wat je wilde: http://www.slovakcooking.com/2009/recipes/langos/
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kan je wel het recept geven van een gefrituurde pizza;

Maak het pizzadeeg volgens de beschrijving en leg het even op een warme plek om te rijzen.
Intussen maak je een tomatensaus door eerst knoflook in olie te bakken, dan 1 blik tomaten erbij en peper en zout,
het lekkerst is zeezout en zwarte peper uit de molen.
20 min. laten pruttelen op zacht vuur. De tomaat fijnprakken en even laten staan.

De bal deeg in stukken verdelen en elk stuk deeg op een met bloem bestoven werkblad tot een pizza uitdrukken.
Rol ze uit tot ½ cm. en laat ze even rusten. (10 min.)
Zet een koekenpan op hoog vuur, giet er een laag olie in van zo'n 2 cm. en bak elke pizza 30 seconden aan elke kant. Haal ze met een tang uit de olie en leg ze op een bakplaat.

Wanneer ze allemaal gebakken zijn, ga je ze beleggen.
Smeer er een lepel tomatensaus op, wat kaas en wat kruiden naar smaak. Oregano is erg lekker, maar je kunt ook andere kruiden nemen natuurlijk, wat je maar lekker vindt. Besprenkel de pizza's met olijfolie en leg ze onder de grill tot de kaas bubbelt en het deeg lichtbruin en goed
gaar is.
amc
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Dit klinkt meer als een standaard (Italiaans) pizzarecept met als enige verschil dat de bodem gefrituurd wordt. Is normaal pizzadeeg niet te zwaar om te frituren ? Ik zou eerder een oliebol-achtig beslag gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pizzadeeg wordt wel gefrituurd;er worden de zogenaamde "frittelle"van gemaakt,of wordt gevuld met kaas en ham of wat je er op wil,dubbelgevouwen in halve maan vorm en gefrituurd
gvrox
12 jaar geleden
Weer wat geleerd, dank je voor de info!
amc
12 jaar geleden
Pizzadeeg is gewoon brooddeeg en dat kan je gewoon frituren. In feite is een oliebollenbeslag ook een gistdeeg dat alleen wat meer vloeibare ingrediënten heeft. Hier is de verhouding alleen aangepast .