Hoe heet het Indiase gerecht waarin een botersaus zit?

12 jaar geleden
in: Koken
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zit in/bij heel veel Indiase gerechten, dus moet je iets specifieker zijn. Veel recepten met 'Korma' of 'Murghi' hebben een botersaus.
Als het om kip gaat, wordt het zoals Zoetrovato1992
zegt, meestal gewoon 'Butter chicken' genoemd.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je de geklaarde boter bedoelt.
Dat heet ghee en op wikipedia staat ook een recept. Dat is de geklaarde boter op Indiase wijze bereid. Het wordt in heel veel gerechten gebruikt.

Zelf maken?
Ghee of geklaarde boter is iets wonderlijks: ze helpt verteren, smeert ons hele lichaam, vermindert cholesterol (indien gemaakt van rauwe organische boter) vooral als je in dezelfde maaltijd ook koudgeperste plantaardige olie verbruikt, ze verjongt & voedt de huid, bewaart voor eeuwig en drie dagen en geeft aan al uw gerechten een ongeëvenaarde smaak!

Bereiding:
Neem (minstens) een halve tot 3 kilo rauwe biologische ongezouten boter (gepasteuriseerd kan ook) en breng die voorzichtig aan de kook.
Als alle boter gesmolten is en er zich schuim aan de oppervlakte vormt, het vuur verminderen en verder zacht laten pruttelen.

Het schuim dat zich vormt regelmatig afschuimen en terzijde bewaren.
Meestal laat men de boter zo'n 30 - 40 min. sudderen tot alle water verdampt is. Op de bodem bevindt zich dan een weinig gestold eiwit dat lichtbruin verkleurd is. De boter zelf is nu transparant goudkleurig en pruttelt nog een beetje maar er ontsnapt geen damp meer. De hele keuken is vervuld van een heerlijke nootachtige geur.

Zet het vuur af en laat de ghee even afkoelen. Filter de ghee nu door een gestreken handdoek of zakdoek in een perfekt droge bokaal met luchtdicht deksel. Gooi de kleverig bruine neerslag weg, die verhoogt AMA.

Het schuim kan je gebruiken als dressing op soep, rijst of kichari, of bij desserts. Let wel: deze is wel rijk aan cholesterol!

Niet in de koelkast bewaren, want condensatie kan bederf doen ontstaan. Gebruik steeds proper & droog keukengerei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bedoel je misschien Butter Chicken (Boterkip)?