Probeer pannenkoeken te bakken van volkoren tarwemeel , maar het lukt niet, dit moet toch kunnen?

De ene keer zijn ze slap de andere keer te klef.
Misschien gebruik ik de verkeerde verhouding magere melk/meel.
Weet iemand hoeveel water/melk ik moet gebruiken bij 500 gram tarwemeel en hoeveel eieren etc.
Op de verpakking staat dat het dat het voor brood en pannenkoeken gebruikt kan worden.
Ik doe nu een laagje in de pan, laat ze 8---9 minuten bakken met de vlam op stand 2 van de 3. en dan zijn ze nog klef, maar beide kanten wel mooi bruin.
Gebruik een klein beetje olie over de bodem.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
13.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen goede ervaringen met pannenkoeken van volkorenmeel. Het was gewoon niet lekker. Misschien zoeken naar een mix van witmeel en volkorenmeel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak ze altijd met volkoren meel en bij mij smaken ze prima. Wel is het zo dat mensen die geen volkoren producten gewend zijn, ze in het begin niet zo lekker vinden. Aan volkoren moet je soms wennen, en bij pannenkoeken komt dat wel vrij sterk naar voren.
Ik vind met witmeel nog altijd het lekkerst, maar dat is gewoon zoveel minder gezond. Een combinatie is wel een goed idee trouwens, dat maakt ze al een stuk lekkerder.
flyingcrow
12 jaar geleden
Ik gebruik zelf veel gezonde producten waaronder volkorenbrood en veel groenten,dus die keer dat ik pannekoeken maak,bak ik ze van halfvolle melk eieren en bloem.Volkorenmeel vind ik ook echt niet lekker in de pannekoeken.

Het beste antwoord

Probeer dit eens:

Ingrediënten voor 2 personen
250 gram volkoren tarwemeel
1/2 liter magere melk
2 eieren
snufje zout
(olijf)olie (mild van smaak)

Voorbereiding
Doe de melk en de eieren met een snufje zout in een kom, en voeg tijdens het roeren steeds een beetje van het tarwemeel toe tot je een glad pannenkoekenbeslag hebt.

Bereidingswijze
Verwarm een beetje olie in een koekepan en voeg een beetje van het beslag toe, zodat het juist de bodem van de pan bedekt. Als het beslag aan de bovenkant droog is, de pannenkoek omdraaien.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze advies uitgeprobeerd en werkt uitstekend

Andere antwoorden (5)

Met gewone of tarwe bloem moet het lukken, bloem in de
bak doen, voeg melk toe, (geen water !!) beetje zout, en een scheutje bier. Maak hiervan een slap beslag, laat het
even rusten, doe niet teveel in de pan(schepje in het midden uitlaten lopen naar de zijkanten) jou fout is denk
ik jou beslag is te dik, en je doet waarschijnlijk teveel in de pan. vergeten: voeg ook nog een eitje er aan toe.
rustig bakken, zodat de pk ook van binnen goed kan garen
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet inderdaad kunnen. Het enige wat ik zou kunnen bedenken dat fout gaat is het gebruiken van water, melk werkt veel beter en is ook veel lekkerder.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het meel vermengt met wat boekweitmeel gaat het veel beter
op 20 kilo pannenkoekenmeel gaat 5 kilo boekweitmeel
dus zal een kilo paar ons zijn denk ik
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Toch flinke struiven.
molenaar
12 jaar geleden
flinke struiven ?
amc
12 jaar geleden
Ik weet nog dat mijn oma (Brabants) het altijd had over
'kersenstruif' als ze het over pannekoeken met kersen had. Ik denk dat struiven een Brabantse benaming voor pannenkoek is.
flyingcrow
12 jaar geleden
Juist,dat klopt!
Neem eens volle melk en fatsoenlijke boter in plaats van dat magere spul en gebruik rustig meer eieren om de boel wat luchtiger en elastischer te maken. Hoe meer beslag en hoe dikker de pannenkoek, des te langer je op een lager vuur moet bakken. Je kunt ook overwegen om een deel gewone tarwebloem te gebruiken of boekweitmeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Boekweitmeel maakt de pannekoek ook droger.Voor de rest heb je gelijk.
Op mijn manier lukken ze bij mij altijd.

Ik neem 500 gr. volkorenmeel en doe het in een grote kom. In het midden maak ik een kuiltje en giet daarin wat melk ( ik neem meestal halfvolle of volle). Roer dit voorzichtig door en begin van binnenuit, neem steeds wat bloem mee. Schenk nu geleidelijk melk erbij en blijf goed roeren anders krijg je klontjes. Roer net zo lang tot het beslag helemaal glad is. Meestal heb ik wel een literpak melk erbij gedaan in totaal.
Nu kunnen de eieren erbij en wel één voor één.Steeds elk ei er helemaal doororeren totdat je het niet meer ziet in het beslag, dan pas het volgende. heb ik grote eieren gebruik ik er 3, bij medium zijn het er 4. Als laatste doe ik er dan wat zout en 1 theel. suiker bij.
Nog een keer doorroeren en het beslag is klaar.

Ik bak het liefst met botergoud van Campina voor bakken en braden omdat dit a) lekker smaakt, b) niet spettert en c) goed tegen hogere temperaturen kan. Ik laat dan steeds 1 klontje smelten in een anti-aanbakpan.
amc