Kun je knorr saus mixen na bereiding in de vriezer stoppen?

als ik roomsaus of zo maak heb ik altijd de halve pan over. Kan ik deze in de vriezer stoppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11.5K

Het beste antwoord

In het algemeen mag je er van uit gaan dat je saus niet beter wordt van het invriezen. Beter dus om minder op te maken...
... maar ja, dat is makkelijk gezegd, ik maak ook vaak te veel saus... of mijn gasten eten te weinig... :-)

De meeste Knorr (en ook andere merken) gebonden sauzen krijgen hun romige structuur door een combinatie van vet en zetmelen, die door het koken een soort gelei vormen.
Als je de saus invriest, dan vormen zich ijskristallen die de gebonden structuur van je saus afbreken, en dan wordt deze opnieuw dun en waterig, of erger nog: gaat schiften.
Deels kan je dit oplossen met een goede bewaring: bewaar de rest van saus in een plastic doosje, en leg een laag wikkelfolie direct in contact met de saus, zonder lucht ertussen, zodat er geen velletje zich op vormt, en de saus niet uitdroogt. Direct daarna, met de deksel erop (bovenop de folie), in de vriezer bewaren, maximaal 2-3 maanden.
Ontdooien doe je eerst in de magnetron, niet op volle toeren, gewoon net genoeg om de saus uit de doos te halen, en dan doe je de saus terug in een pan alsof je opnieuw de saus gaat maken. Breng het rustig tot koken, en meestal komt de oude structuur terug.
Mocht dat niet werken, dan kan je in een apart bekertje 1/2 theelepel maïszetmeel (=maïzena) in 1 theelepel koud water (of melk) oplossen, die je aan je saus toevoegt, en laat koken. Afhankelijk van de hoeveelheid saus kan je extra zetmeel gebruiken. Dit doet wonderen, maar pas op dat je saus niet te papperig wordt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja je de saus invriezen, maar dat heeft wel invloed op de structuur van je saus, omdat bevriezing het water in de saus scheidt van de rest van de ingrediënten. Na ontdooiing moet je de saus dan ook even stevig doorroeren. In de vriezer is de saus nog 3 maanden houdbaar, daarna wordt de smaak, kwaliteit, structuur minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Daarna wordt wel droog. Dus wat water toevoegen, of wijn, of tomaten uit blik of ander vocht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beter idee is dat je voortaan gewoon minder saus aanmaakt. Even de totale hoeveelheid wegen en dan bijvoorbeeld de helft nemen en dan ook de helft aan water en andere eventuele ingrediënten natuurlijk. Bewaren in een goed afsluitbaar bakje tot de volgende keer.

Een kant en klare saus wordt er echt niet beter van in de vriezer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anita helemaal geen probleem !!

Als je de saus eerst goed laat afkoelen, dan in afgesloten
bakje laat invriezen is er niets aan de hand, gaat prima.
+/- 3 maand houdbaar.
Doordat het vocht welke in de saus bevriest hoef je vaak
bij het weder opwarmen geen vocht toe te voegen.

Toegevoegd na 3 minuten:
p.s. niet de pan in de vriezer stoppen !!!