Citroentaartjes zonder overdosis boter en suiker?

Ik wil graag citroentaartjes maken, met biscuitdeeg als bodem en een romige citroenvulling. De meeste recepten die ik vind hebben echter enorme hoeveelheden boter en suiker... heeft iemand een recept dat wat vriendelijk voor de bloedvaten is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.5K
Amadea
12 jaar geleden
Dan moet je geen biscuitbodem willen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook zoetstof gebruiken ipv van suiker.
Of vloeibaar zoetmiddel,dat doet mijn moeder altijd als ze iets bakt.
En je hebt ook lightboter om te bakken.
Dus zo moeilijk is het niet.

Antwoorden (3)

Een slanke taart van biscuitdeeg met een romige vulling, dat gaat niet lukken. Het slankste recept voor een citroentaartje wat ik kan vinden is dit:

Ingrediënten voor de bodem:
27 mariabiscuits
130 gr. boter
- en voor de vulling:
1 blik zoete gecondenseerde melk
1/4 liter slagroom
4 citroenen
pakje klopvast

Bereiding van de bodem:
De biscuits fijnprakken met de gesmolten boter en aandrukken in een springvorm.
En de vulling: In de mixer (of met staafmixer) op een lage stand slagroom kloppen met klopvast, totdat het lobbig is. De gecondenseerde melk er doorheen mengen en pas als deze geheel is toegevoegd het sap van de citroenen beetje bij beetje toevoegen. De vulling blijft een beetje slap, maar deze stijft op in de koelkast. Versier de taart met vruchtjes.

In plaats van mariabiscuits kan je ook speculaas gebruiken. De slagroom kan vervangen worden door sojaroom of Klopklop - dat scheelt ook weer in de calorieën.
Amadea
12 jaar geleden
Light-citroentaart.

Ingrediënten:

Voor 8 personen
•180 g bloem
•180 g light-boter
•8 soeplepels canderel
•Zout
•Het sap van 3-4 citroenen
•3 eieren
•Geraspte citroenschil
•2 blaadjes gelatine

Bereiding:

Meng de bloem, 100 g boter, de canderel en het zout.
Goed mengen en indien nodig een beetje water toevoegen om een homogeen deeg te verkrijgen.
Het deeg in keukenfolie inpakken en in de koelkast zetten.
Meng het citroensap, de eieren, de rest van de boter en 4 soeplepels geraspte citroenschil in een kom.
Breng al roerend aan de kook.
Neem de kom van het vuur zodra het mengsel begint te koken en doe er de gelatine bij.
Laat de bereiding lauw worden.
Oven voorverwarmen op 210°C.
Spreid het deeg uit en schik het in een bakschotel met antiaanbaklaag.
Doorprik het deeg en laat het 20 minuten bakken in de oven.
Laat het daarna afkoelen.
Giet de citroencrème over de taart.
Versier de taart met stukjes geraspte citroenschil en laat de taart enkele uren afkoelen in de koelkast.

Voedingswaarde

Per portie
•Kcal: 191
•Eiwitten: 5 g
•Vetten: 11 g
•Koolhydraten: 18 g

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.move-eat.be/page.php?myfiche=6028&ID=21&Cat_ID=19
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker frisse citroentaart;

140 gr. bloem, 1 snufje zout,
75 gr. koude boter in blokjes,
ijskoud water.

Vulling;

475 ml. melk,
200 gr. suiker,
1 z. vanillesuiker,
3 eetl. maizena,
3 eierdooiers,
sap van 3 citroenen,
rasp van de schil van 2 onbespoten citroenen.

Bloem/zout mengen en in de keukenmachine met boter mengen en daarbij zoveel ijskoud water toevoegen tot het deeg een klont gaat vormen en loslaat.

Het deeg tussen 2 lagen bakpapier of huishoudfolie tot een lap uitrollen groot genoeg voor een springvorm van 23 cm + rand van 3 cm. Leg de lap in de ingevette vorm en zet in de vriezer.

Verwarm de oven voor op 180 graden C.

Melk met suiker, vanillesuiker en maizena mengen.
Eieren loskloppen en erdoor mengen.
Au bain marie verhitten en onder voortdurend roeren tot een dikke creme laten indikken, in ong. 1 kwartiertje.
Pan van het vuur en citroensap + rasp erbij doen.

Vulling in de springvorm gieten en 25 min. in de voorverwarmde oven bakken, tot de vulling in het midden stevig wordt. Als het deeg te donker wordt maar de vulling is nog te vloeibaar, dek dan af met aluminiumfolie
en laat nog enkele minuten bakken.
amc