Ik moest een keer in een recept zowel boter als olie in de pan doen (tegelijktijdig). Waarom is dat? Welke voordelen heeft dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
8.9K

Het beste antwoord

Boter geeft een betere bruinkleuring maar kan bij te hoge temperaturen verbranden. Toevoegen van olie voorkomt dit verbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

zag laatst in kookprogramma dat de combinatie van boter met olie spetteren voorkomt.
Bakken in alleen olie kan makkelijk spetteren veroorzaken
De boter zorgt er voor dat het gerecht beter bruin kleurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De valkuil bij het bakken met roomboter is dat het sneller verbrand. En dan wordt de boter bitter. Dan gebruik ik een combinatie van boter met olijfolie. Bijvoorbeeld bij iets als zeetong die je snel wilt aanbakken. Dan kun je iets hogere temperaturen halen zonder dat de boter bitter wordt. Eerst de olie, daarna de boter erbij. Let daarbij op dat je niet zoveel olijfolie gebruikt dat het frituren wordt. Doseren is het credo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen bedoelen margarine als ze boter zeggen en zeggen roomboter als ze boter bedoelen.

@Maeve : Het gaat inderdaad om het niet verbranden van je vet, dat is het voordeel. Eigenlijk vind ik dat het nadelen heeft : als je begint met margarine en je doet de olie erbij als het heet is, dan kun je dus eerst bakken en heb je niet meteen heel veel vloeibaar vet in de pan/wok.

@Jefke79 : Inderdaad Jefke met margarine het vlees aanbraden geeft een mooie bruine kleur, met boter lukt dat zeker niet - met olie krijgen mijn gebakken aardappelen een prachtig bruin kleurtje.

Geheimpje : vlak voordat je klaar bent met vlees bakken / braden een klein klontje boter er bij en de smaak is een wereld van verschil - veel lekkerder !

Afhankelijk van wat ik bak/braad/wok gebruik ik margarine of olie.

Vrienden van mij bakken hun biefstuk in de boter, maar dan wordt het vlees niet lekker bruin!

Andere vrienden bakken hun biefstuk in de zonnebloemolie : doodzonde, maar dat is een kwestie van smaak, zoals bijna alles !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou graag weten waar ik 3 negatieve duimen aan te danken heb? Iemand die het weet ?
voordeel: 1. de smaak (van boter) 2.bakken in olie gaat beter omdat het heter kan worden
12 jaar geleden
olie maakt het zachter en verdempt de verbranding van boter, doe ik ook altijd zodat het niet spettert :')