Kun je een fles witte wijn die een half jaar open staat, gebruiken als azijn?

Ik heb een recept waar azijn in moet, maar ik heb geen azijn meer. Wel heb ik een fles droge witte wijn die al een half jaar open staat. Kan ik die als azijn gebruiken, of is het gewoon bedorven wijn geworden?

paulus811
14 jaar geleden
in: Koken
4.7K

Het beste antwoord

Nou nee. Je kunt wijn pas gebruiken om azijn te maken als je een beginnetje hebt op basis van azijnmoer.

Toegevoegd na 6 minuten:
Azijn maken is best een ingewikkeld proces.
Er zijn in Spanje zelfs azijnen met een officiële herkomstbenaming, net als voor wijnen.
Hier een stukje waar het productie proces wordt uitgelegd:
Natuurazijn wordt van oudsher als volgt gemaakt: in houten vaten met dwarsschotten waarop beuken spaanders liggen, zit alcohol, bijvoorbeeld wijn.
De spaanders zijn de voedingsbodem voor de azijnmoer, die de omzetting van alcohol in azijnzuur veroorzaken.
De alcohol, die soms wordt gemengd met mout en suiker, wordt via een seguerrad - een soort tuinsproeier - over de beukenkrullen gesproeid.
De vloeistof sijpelt door de krullen naar beneden en wordt na koeling tot 28 graden Celsius weer opgepompt en opnieuw over de krullen gesproeid.
Dit continue proces neemt ongeveer tien dagen in beslag.
Dan is alcohol omgezet in azijnzuur.
Na een korte lagering wordt de azijn gekiemfilterd door een stenen filter en vervolgens verdund.
De azijn kan dan in flessen worden gedaan.
Chemisch azijnzuur mag niet meer tot tafelazijn worden verwerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
leuke toevoeging. Na het gelezen te hebben, wordt het toch maar een gewoon flesje van de supermarkt. Of van Oil and Vinegar zodra de crisis voorbij is.
paulus811
14 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide en interessante antwoord.

Andere antwoorden (4)

Jazeker, azijn is bedorven wijn in feite... En als iets bedorven is kan het (bijna) niet nog eens bederven... Dus als er geen muis in zit en geen vliegen en de vloeistof is nog helder, mag je die gewoon gebruiken hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niet Xinix .... bedorven wijn is zeker geen azijn.
AWM
14 jaar geleden
Het klopt wel wat Xinix zegt, Esme.
Witte wijn wordt dure wijnazijn op den duur. We noemen dat 'bederven', ja de oorspronkelijke wijn is bedorven, maar nog goed bruikbaar in zijn nieuwe vorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet begint met azijnmoer krijg je geen echte azijn.
Misschien wel een zure substantie, maar die kan je moeilijk azijn noemen. Heb jij het wel eens geprobeerd, zure wijn over je sla te gooien? In mijn antwoord staat uitgelegd hoe ingewikkeld het is om échte azijn te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt in de praktisch zin wel degelijk gelijk... Ik moet het toegeven...
Ik zou het niet doen,lijkt me niet zo smakelijk! Azijn is tegenwoordig overal te koop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ja, wel overal te koop, maar niet op zondag en ik heb het nodig voor iets wat ik vandaag wil eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak kun je azijn wel vervangen door een ander zuur, bijvoorbeeld citroensap. Wel zoiets in huis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appie Heijn hier om de hoek gaat om 16.00 uur open tot 20.00 uur! Ik wil het wel voor je halen hoor,maar dan moet je het wel hier ophalen. Ach watr klets ik nu,je kunt het dan ook zelf bij AH kopen!
paulus811
14 jaar geleden
Petergradisen, erg vriendelijk maar ik ben bang dat het een duur flesje azijn wordt als ik het kom halen. Inmiddels heeft m'n buurman me uit de brand geholpen en heb ik azijn in huis, biologische nog wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had ze (de azijn) dus alleen maar nodig om te blussen? Had ook met water gekund hoor,maar toch:Aardige buurman! Maar je weet nu tenminste waar Peter de azijn haalt!
Yek nee! Dat moet je niet doen! Is niet gezond hoor! Ik zou trouwens wat vaker de koelkast opruimen als ik jou was!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt heel makkelijk azijn maken van restjes wijn die je over hebt. In het oude testament deden ze het al.
Doe hiervoor een klein laagje azijn in een kruik of donkere fles. belangrijkst is dat er geen direct zonlicht bij komt. Giet hier je rest(je) wijn bij. Sluit niet af met een kurk, maar met een lapje stog en een elastiekje. Er moet n.l. zuurstof bij komen. Door de zuurstof gaat het gisten en krijg je die zure smaak. Je kunt trouwens ook rode wijn, champagne en sherry nemen. Als basis laagje azijn is zelfs appel azijn of frambozen azijn lekker. Ik experimenteer er zelf altijd mee. Ik moet wel zeggen dat ik het nog nooit met een half jaar oude wijn gedaan heb, maar als hij niet in de zon heeft gestaan en open is gebleven, zou ik het toch proberen, het kost niets als alleen wat azijn, tijd en geduld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik denk dus dat je de witte wijn zoals hij nu is niet als azijn kunt gebruiken. Dit is nu geen azijn, wel zure wijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
stog moet trouwens stof zijn,typefoutje.
amc