Ingrediënten:
250 g rozijnen (en/of krenten)
250 g boekweitmeel (pak ` 500 g)
250 g zelfrijzend bakmeel
zout
1/2 liter melk
1 pot keukenstroop (500 g)
125 g boter of margarine

Materialen: satéstokjes, klein schoon kussensloop, dik elastiek

Rozijnen wassen en goed laten uitlekken. In grote pan ruim water aan de kook brengen. Op bodem van pan omgekeerd bord leggen. In kom boekweitmeel, zelfrijzend bakmeel en zout door elkaar roeren. Al roerend zoveel melk toevoegen dat glad en vrij dik beslag ontstaat, dat nog net van lepel loopt. Rozijnen door beslag scheppen.

Beslag in één punt van kussensloop scheppen. Sloop veel hoger dan vulling met elastiek of touw dichtbinden, denk eraan dat volume ongeveer verdubbelt. Zak in kokend water leggen en gerecht in ca. 3 1/2 uur gaar laten worden. Zak regelmatig keren. Als satéprikker er droog uit komt is de Jan gaar. Intussen in pannetje stroop met boter en ca. 1/2 dl water al roerend verwarmen tot mooie saus ontstaat. Zak uit water nemen en even laten uitlekken. Vulling uit zak nemen en op bord leggen, overtollige water wegschenken en Jan in de zak in plakken snijden. Plakken over zes borden verdelen en stroopsaus erover schenken.
Amadea
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Dat lijkt mij een partij lekker!!
flyingcrow
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Een van de velen welke op internet te vinden zijn:
Deze is van de site: kookjij.nl

Ingrediënten
• 300 g bloem
• 20 g verse of 1 zakje gedroogde gist
• 2 dl lauwwarme melk
• 2 theel. zout
• 2 eieren
• 100 g krenten, rozijnen
• 25 g sukade

Bereiding
1. Verkruimel de gist in een kopje doe er 6 eetlepels melk bij en roer de gist, als ze vloeibaar is geworden, en keer om.
2. Zeef de bloem, maak er een kuiltje in en strooi zout over de bovenrand. Schenk het gistmengsel in het kuiltje en voeg melk en ei toe. Roer er vanuit het midden een glad beslag van. Klop het beslag goed door en dek de kom af met een bebloemde theedoek. Laat het deeg op een warme, tochtvrije plaats rijzen tot de omvang is verdubbeld.
3. Was de krenten en rozijnen, droog ze goed af en schep 1 eetlepel bloem erdoor. Snijd de sukade fijn. Maak een theedoek nat en bestrooi een kant met bloem.
4. Kneed krenten, rozijnen en sukade door het deeg en leg de deegbal op de theedoek. Bind de doek zo vast dat er genoeg ruimte overblijft voor het rijzen. Breng een pan met water aan de kook. Leg een schoteltje op de bodem en leg de zak in de pan. Sluit de pan en leg iets zwaars op het deksel. Kook de Jan in de zak zachtjes in 2 uur gaar. Verwijder de doek en laat uitdampen. Snijd dat Jan in de zak in plakken en geef er een stroopsaus bij. Of maak op uw bord een sausje van kokende melk, boter en suiker en doop het brood hierin. Bak de overgebleven plakken de volgende dag aan weerzijden bruin en dien ze op met suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jan in de zak.

Ingrediënten:

50 gram rozijnen
50 gram krenten
50 gram sucade
1 zakje gedroogde gist
10 gram suiker
300 gram + 3 eetlepels bloem
snufje zout
2 deciliter lauwe melk
1 eidooier
klontjes boter
bruine basterdsuiker

Bereidingswijze:

Was de rozijnen en de krenten. Dep ze droog. Hak de sucade in stukjes. los de gist op in 3 eetlepels lauwwarm water en roer er de suiker door. Laat dit 10 minuten staan. Zeef 300 gram bloem met een snufje zout boven een kom. Maak er een kuiltje in en giet hier de gist in. Giet er geleidelijk de melk bij. Meng tijdens het gieten steeds bloem door het vocht. Roer er 1 eidooier door. Spatel de rozijnen, krenten en sucade door. Dek de kom af met een doek. Laat het deeg op een tochtvrije, lauwwarme plaats van 30 graden ca. 1 uur rijzen. Spoel een witte katoenen doek in lauwwarm water uit en wring uit. Spreid de doek uit en strooi er 3 eetlepels bloem over uit. Schep er het deeg op. Bind de doek (met voldoende ruimte om het deeg nog iets te kunnen rijzen) dicht met een touwtje. Breng in een grote pan ruim water aan de kook. Leg er het deeg in met de sluiting naar boven. Laat het deeg in een gesloten pan in ca. 2 uur zachtjes gaar koken Het water moet steeds zachtjes blijven koken. Vul indien nodig aan met water. De koek is gaar wanneer een erin gestoken satépen er droog weer uitkomt. Haal de koek uit de pan en laat hem even uitdampen. Verwijder de doek. Snijd de Jan in de zak in plakken en serveer er apart de klontjes boter en bruine basterdsuiker bij.

Toegevoegd na 42 seconden:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/taart_en_gebak/jan-in-de-zak-16546.html