Je hebt een soort pannenkoekbeslag nodig, dat iets dikker is dan voor pannenkoeken.

250 gr. bloem of zelfrijzend bakmeel (kan allebei)
3 dl. melk,
1 ei,
snufje zout,
ca. 50 gr. rozijnen,
1 appel.

Doe de bloem in een kom en doe er beetje voor beetje de melk door, terwijl je mixt.
Voeg het snufje zout en het ei toe en mix alles goed door elkaar.
Schil de appel en snijd in blokjes. was de rozijnen of neem rozijnen die je in de week hebt gezet in een beetje rum of andere likeur uit het vocht en schep ze, met de appel door het beslag.

Doe 1 kontje boterin de koekenpan en laat het smelten.
Schep met een soeplepel een beetje beslag in de pan, zodat je 3 kleine pannenkoekjes kan doen in een grote koekenpan.
Niet te dik maken.
Dan rustig laten bakken en als de bovenkant 'droog' is
dan draai je ze om en laat de ander kant ook mooi bruin
worden. Je kunt ze evtl. bestrooien met poedersuiker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een beetje bakpoeder bij de bloem doen, maakt ze iets luchtiger.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ingredienten

200 gram zelfrijzend bakmeel ,
4 gram zout ,
2 dl melk ,
1 scharrelei(eren) ,
50 gram rozijnen ,
50 gram krenten ,
boter ,
suiker ,
kaneelpoeder ,

Bereiding

Meng het meel met het zout en maak een kuiltje in het midden.
Schenk het grootste deel van de melk in het kuiltje en voeg het ei toe
Roer van het middenuit en maak een glad beslag. Voeg al roerend de rest van de melk toe.
Roer de gewassen en uitgelekte krenten en rozijnen door het beslag.
Bak van het beslag in wat licht gebruinde of hete olie koekjes in de koekenpan. Laat ze langzaam gaar en lichtbruin worden. Keer de koekjes pas om als de bovenkant droog is.
Serveer warm met suiker en kaneel.

Toegevoegd na 28 seconden:
Maar via google kun je nog veel meer variaties vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
En hier met een oliebollenpak: http://www.koopmans.com/recepten/koopmans-recepten/oliebollen/drie-in-de-pan/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan als beslag ook alleen zelfrijzend bakmeel gebruiken, mocht je voor meel kiezen zoals bovenstaand recept dan een theelepel bakpoeder toevoegen.

Drie-in-de-pan zijn kleine, dikke pannenkoekjes met rozijnen erin. Veel makkelijker om te maken dan zo’n Driekoningenbrood met amandelbeslag en een boon erin. En ik vind het ook eigenlijk best passen. Eerst een pan stevige, winterse soep, en dan dit lekkers, voor elke oosterse wijze één.

Voor 9 – 12 stuks:
•50 gram krenten + 50 gram rozijnen (of 100 gram van 1 soort)
•125 gram volkorenmeel
•125 gram bloem
•½ theelepel zout
•1 volle theelepel bakpoeder
•2 eieren
•250 ml melk
•25 gram roomboter

Week de krenten en/of rozijnen 10 minuten in een kommetje warm water. Zeef het volkorenmeel en de bloem, samen met het zout en bakpoeder boven een kom. Maak in het midden een kuiltje en breek hierboven de eieren. Voeg de helft van de melk toe en begin vanuit het midden te mixen met een elektrische mixer. Voeg geleidelijk de rest van de melk toe en klop tot een glad, dik beslag. Smelt de boter en meng door het beslag. Knijp zoveel mogelijk vocht uit de krenten en/of rozijnen en roer deze eveneens door het beslag. Verhit een koekenpan met anti-aanbaklaag op middelhoog vuur en maak telkens drie dikke pannenkoekjes met een diameter van zo’n 10 centimeter. Wanneer er kleine gaatjes in het oppervlak verschijnen, kunnen ze worden omgedraaid. Serveer de drie-in-de-pan warm, met kaneelsuiker of met stroop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drie in de pan.

Ingrediënten:

250 gram zelfrijzend bakmeel
1 theelepel zout
1 zakje vanillesuiker
1 ei, losgeklopt
3 deciliter melk
100 gram krenten of rozijnen, geweld
vloeibare margarine
suiker
stroop
poedersuiker

Bereidingswijze:

Vermeng in een kom het zelfrijzend bakmeel met het zout en de vanillesuiker. Maak een kuiltje in het midden en schenk hierin het losgeklopte ei en 2 deciliter melk. Roer er, van het midden uit, een dik beslag van. Verdun het beslag geleidelijk met de rest van de melk. Roer de gewelde krenten of rozijnen door het beslag. Verhit wat margarine in een koekenpan en schep drie pollepels beslag in de pan. Bak er langzaam koekjes van. Keer ze als er in de bovenkant luchtbelletjes komen. Laat ze bakken tot ze gaar en goudbruin zijn. Bak op dezelfde wijze de rest van het beslag tot koekjes. Geef ze warm, met suiker, stroop of poedersuiker naar keuze erover.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/lunchgerechten/drie-in-de-pan-6159.html