Naar eigen smaak toevoegen of weglaten:

Ingrediënten
1 l melk
1/2 vanillestokje
of 1 zakje vanillesuiker
1 mespuntje zout
150 gr gebroken rijst

Bereidingswijze
Breng de melk aan de kook met het vanillestokje
of de vanillesuiker. Was de rijst goed en doe hem met het
zout bij de kokende melk. Roer alles een keer
goed om en laat de rijst dan in een uur gaar worden
op laag vuur met het deksel op de pan. Haal het
vanillestokje eruit.

Geef de rijstebrij met bruine suiker of met witte suiker en kaneel.

Maak de rijstebrij ook eens af met 150 gr goed
gewassen rozijnen. Roer deze op het laatst door
de rijstebrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Daar heb je dessertrijst voor nodig. Dat staat in de supermarkt bij ons niet bij de rijst, maar bij de pakken griesmeel en zo.
Dat kook je met melk, hoeveel melk je gebruikt is afhankelijk van hoe dik je de brij wilt hebben. En dan met boter en bruine suiker opdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, uit Het Haagse kookboek: Rijstebrij voor 3 personen.

100 à 125 gram rijst
1 liter melk
zout
(citroenschil of vanille)

De gewassen rijst met zout in de kokende melk strooien, roerende aan de kook brengen. Onder nu en dan roeren zachtjes gaar koken.
Men kan ook minder rijst gebruiken en de pap binden met bloem, maizena of custardpoeder.
In de rijstebrij kan citroenschil of vanille mee getrokken worden.
Serveren met gewone suiker (met kaneel), bruine suiker, of stroop.

Bij dikke, koude, zoetgemaakte rijstebrij zijn gestoofde of ingemaakte vruchten ook erg lekker.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Waren de Amsterdammers dan gemiddeld dikker, in vergelijking met de Hagenezen?
Ik gebruik gewoon de restjes rijst die over zijn ( de resterende rijst van de Chinees kan ook). Neem een pan met dikke bodem. Rijst in de pan, melk bijdoen zodat de rijst net onder staat. Opzetten, aan de kook brengen ( kookt over!!), roeren en daarna op het laagste pitje zetten half uurtje of langer, uur is ook goed, af en toe roeren en uitkijken voor overkoken, eventueel de deksel schuin zetten. Wij eten het dan als volgt: ieder doet rijstebrij in een schaaltje, klontje roomboter er op, flink wat kaneel er over en een schep bruine suiker. Smullen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingrediënten:

1 liter melk
een beetje zout
125 gram rijst
eventueel 50 gram krenten en/of rozijnen.

Bereidingswijze:

Was de rijst. Breng de melk met het zout aan de kook en strooi hier de gewassen rijst in.
Als je krenten/rozijnen wilt gebruiken, was deze dan ook en doe deze samen met de rijst in de pan.
Breng dit al roerend weer aan de kook en draai dan het gas (of electra) op de laagste stand.
Doe een deksel op de pan en laat dit ongeveer een uur pruttelen, laat hierbij de deksel op de pan,
dus ook niet roeren!
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ouderwetse rijstebrij.

Deze rijstebrij heeft een mooie romige textuur. Een enorme troost voor wie op zoek is naar een terugkeer van een aantal ouderwetse gerechten uit zijn of haar jeugd! We vinden het vooral lekker omdat het in de oven gemaakt wordt en niet op het fornuis.

Klaar in 2 uren 10 minuten

Ingrediënten:

Porties: 6

2 eieren, losgeklopt
1 liter melk
100g suiker
100g ongekookte witte rijst
20g boter
1 theelepel vanille-extract
75g sultanarozijnen (optioneel)
1/8 theelepel gemalen nootmuskaat

Bereidingswijze:

Voorbereiding: 10 minuten | Bereiding: 2 uren

1.Verwarm de oven voor op 150 C / gasovenstand 2. Vet een 2 liter ovenschaal in. 2.Klop de eieren en melk op. Roer de suiker, rijst, boter, vanille extract, rozijnen en nootmuskaat erdoor. Schenk in de ingevette ovenschaal. 3.Zet 2 tot 2 1/2 uur in de voorverwarmde oven. Roer regelmatig door tijdens het eerste uur.

Smakelijk eten!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://allrecipes.nl/recept/2051/ouderwetse-rijstebrij.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijstebrij van karnemelk is eens wat anders. Maar je kunt ook melk nemen.
Benodigdheden voor 4 personen.
1 1/4 ltr karnemelk
175 gr. gebroken rijst
beetje zout
schenkstroop

Bereiding:
Was de rijst tot het water helder is. Zet de rijst op het vuur in 1/4 ltr. water en een snuifje zout en breng het aan de kook. Voeg er dan langzaam de karnemelk aan toe en laat het in 1 1/2 uur onder zachtjes koken gaar en gebonden worden. Serveer het met stroop en een kluitje roomboter.
Als je het nu helemaal nostalgisch wilt bereiden, laat je het maar 20 minuten koken, verpak de pan met deksel erop dan in een dikke laag oude kranten, plaats dit in een doos, sluit die en zet de hele toestand in je bed ( vroeger bedstede) onder de dekens een laat dit dan 2 uur doorgaren. Zo deed men het 100 jaar geleden .

Uit het kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool , door C.J. Wannée uit het jaar 1910.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijstebrij uit Grootmoeders Tijd.

Benodigdheden:
200 gram dessertrijst ( te koop in 400 gr. pak van Lassie)
1 liter volle of halfvolle melk
Basterdsuiker
Kaneel
Roomboter
Eventueel snufje zout

Bereiding:
1: Gewenste hoeveelheid melk en rijst in pan en, zachtjes roerend met spatel, aan de kook brengen.
2: Laat het geheel, onder af en toe roeren, 12 min. zachtjes doorkoken (zonder deksel op de pan).
3: Hete rijstebrij opdienen in diep bord of kom.
Kuiltje in het midden maken en daar (gesmolten)
roomboter in doen.
4: Rijstebrij bestrooien met basterdsuiker en kaneel.

Tip: Wil je een zachtere korrel; dan de rijstebrij 14- i.p.v. 12 min. doorkoken.

Rijstebrij kan ook koud als dessert of basis voor dessert gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijstebrij met bruine suiker;

Doe 1 liter melk in een pan met dikke bodem.
Snijd 1 vanillestokje in de lengte door en doe het bij de melk.
Breng de melk aan de kook.
Roer er 150 gr. paprijst (dessertrijst) door en breng weer aan de kook terwijl je roert.
Kook de rijst in 50 min. gaar op een laag vuurtje en roer regelmatig.
Neem het vanillestokje uit de pan, schraap de zwarte zaadjes eruit en roer ze door de rijstebrij.
Schep de warme rijstebrij in schaaltjes en strooi de bruine suiker erover.
Leg er 1 klontje boter op en bestrooi met wat kaneel.

Is ook erg lekker met abrikozencompôte!
amc