hoe maak ik sambalsaus?

hallo,
ik ben al een aantal maanden opzoek naar een sambalsaus.
de meeste sambalsaus recepten lijken nieteens op een saus, ik zoek een sambal die je ook vaak bij de shoarma krijgt

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
23.9K

Antwoorden (7)

Dit is een recept van 'kokenmetluigi;' het is heerlijk. Een saus die snel gemaakt is en uitstekend past bij gegrilde gerechten als lamscoteletten, kebab, vleesspies, shoarma, enz. Zelfs bij een koude bal gehakt met een lekker broodje.

Ingrediënten:
- 1 eetlepel sambal oelek
- 1 eetlepel tomatenpuree
- 2 eetlepels tomatenketchup
- 1/4 fijngesneden ui
- 2 eetlepels fijngesneden peterselie
- 2 fijngehakte tenen knoflook
- 2 eetlepels olijfolie
- extra smaakstoffen als; aromat, uienpoeder, druppeltje maggi enz.

Bereidingswijze:
Meng bovenstaande grondstoffen goed door elkaar en laat het een poosje rijpen. Meng nogmaals en proef/beoordeel naar eigen behoefte of er nog iets aan toegevoegd moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heel snel recept:
1 eetlepel azijn
2 eetlepels schenkstroop
3 eetlepels sambal badjak
1 eetlepel tomatenpuree
3 eetlepel tomatenketchup
2 eetlepel ketjap manis
2 eetlepels olijfolie
1 afgestreken eetlepel knoflookpoeder
of 2 teentjes gehakte knoflook
2 fijn gesneden lente uitjes of sjalotjes
eventueel wat zout en strooiaroma.
Vermeng alle ingrediënten en laat het minimaal een uur in de koelkast op smaak komen. Wel een afgedekt schaaltje nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ingrediënten:

1 eetlepel sambal

2 eetlepels schenkstroop

ketchup

Bereiding:

Sambal en stroop door elkaar mengen. Ketchup toevoegen totdat het lekker tomaterig is, maar nog wel heet van de sambal en zoet van de stroop. Een handig trucje is om het schaaltje waarin je de ingredienten mengt in warm water te leggen, zodat de stroop wat dunner wordt en dus beter oplost.

Toegevoegd na 3 minuten:
Erg lekker bij shoarma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shoarma-sambalsaus;

Mix een blikje tomatenpuree met wat water, Voeg gehakte peterselie toe en djintan. Breng de saus langzaam verder op smaak. Peper compenseert de zure smaak van de puree, olie verzacht de saus,djintan en knoflookpoeder geven de bite. Chilipoeder en sambal maken hem pittig. Zout gebruik je om af te ronden.

Toegevoegd na 5 minuten:
De djintan hoeft niet eens, ik vind hem er alleen lekker door. Maar vaak doet wat citroensap of azijn erdoor ook wonderen in de smaakbeleving. Ik heb je alleen de basis gegeven zoals de Turk hem meestal maakt. Hoeveel die gebruikt van alle ingrediënten weet ik niet, maar je kunt langzaam uitproberen en steeds proeven of het in de richting van jouw smaakbeleving komt.
amc
12 jaar geleden
Mijn recept heb ik via via.

Je neemt een soepkom, daar doe je het volgende in.
Een theelepel sambal ( of meer)
Grof gehakte uien
Eetlepel olie ( olijf of zonnebloem)
Aanvullen met ketchup.
Goed omroeren en klaar.

Wij gebruiken het altijd bij de shoarma.

Hopelijk vind je het een goeie saus.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ontdekt nadat ik me hetzelfde als jij afvroeg dat deze saus die je vaak bj de shoarmazaak krijgt kunt kopen bij de Islamitische winkel en vervolgens eventueel met wat water verdunt.
De sambal zit in plastic flessen met zo´n ´spuitdopje´ en wordt ook oelek genoemd hoewel de smaak toch anders is en bovendien is de sambal gemalen waardoor je vrijwel geen pitjes en dergelijke ziet.

Toegevoegd na 7 minuten:
En als je het zelf wil maken dan heel simpel.
Neem rode pepers en als je het heet wil dan laat je de zaadjes erin.
Fijnmalen met zout in een keukenmachine en hoe fijner hoe beter in dit geval gezien je shoarmasaus wil, evt wat olie erbij.
Vervolgens verdunnen met wat water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoet-Zure Sambalsaus.

Ingrediënten:
1 kippenbouillonblok, 1 fijngesnipperde ui, 2 el. goela djawa schenkstroop (javaanse rietsuiker), 1 theel. trassie, 2 teentjes geperste knoflook, 2 blaadjes daon salam, sap van 1 limoen, 1 el. sambal badjak, 2 el. ketjap manis, 1 pakje tomatenfrito (Heinz), maizena.

Bereidingswijze:
Doe ong. 4 cm. water in een steelpan en met bouillonblok aan de kook brengen. Alle ingrediënten toevoegen, behalve tomatenfrito en maizena, en ongeveer 1/2 uur op laag pitje laten pruttelen. Daarna de salamblaadjes verwijderen, tomatnfrito erbij doen en nog 5 min. zachtjes doorkoken. Tenslotte binden met opgeloste maizena.

Door toevoeging van gembersiroop bv. is deze saus ook geschikt bij verschillende chinese gerechten.