Moet je die kruidenplantjes die je koopt bij de supermarkt eerst wassen of spoelen voor je ze gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
18.3K

Het beste antwoord

Moet niet, maar zou ik wel doen. Ik heb zelf in een supermarkt gewerkt en kan uit ervaring spreken dat veel mensen toch even aan de blaadjes en stengels voelen, voordat ze het kopen. Ook willen de mensen van de vulploeg ook niet altijd hygiënisch te werk gaan. Te denken dus aan de bacteriën die op de handen zitten en dan dus op de verse plantjes/kruiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik persoonlijk was ze wel
Kan nooit geen kwaad
Je weet niet wat er vooraf gebeurt is met ze ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets moet ! Maar ik zou het geen moeite vinden om de kruidenplantjes die ik hebt gekocht bij de supermarkt even lekker onder de kraan af te spoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kruiden worden in de winter in kassen gekweekt, volkomen tegen de natuurregeltjes is, dat betekent, dat er veel kunstmest bij moet vaak extra licht en er ook wordt gespoten tegen luizen en schimmelziektes.
Dus altijd voor de zekerheid even goed wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag graag koken met verse kruiden en in de zomer haal ik ze uit mijn eigen tuin. Zelfs de kruiden uit mijn tuin was ik voor gebruik en ik spuit er niets op maar het regent erop (niet schoon), de kat (haar of iets nog minder fris), de buurvrouw (kleedje uitkloppen) en dat komt allemaal op mijn mooie kruidenplantjes die ik vers gebruik en na er een paar takjes af te knippen uit voorzorg toch maar eerst afspoel/afwas en met een schone theedoek voorzichtig droog waarna ik met de schaar er af knip wat ik meteen gebruik (meestal alles). Laat staan dat ik dat doe met een plantje uit de winkel waar iedereen er met zijn vieze fikken aanzit...!
Het is gewoon ook voor je eigen gevoel veel fijner want schoon!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft die kruidenplantjes helemaal niet te wassen of te spoelen. Je kunt ze gewoon in een potje of in de tuin zetten. Pas als je gaat oogsten, dan knip je ervan af wat je nodig hebt en dat spoel je meteen even af onder stromend water. Daarna sla je het even uit in de gootsteen en vervolgens knip je het in stukjes voor de verrijking van je voedsel. Als je er niet te veel van afknipt, niet meer dan 20% dan zal het plantje weer mooi aangroeien en dan kan je er nog veel vaker plezier van hebben. Geef het plantje geen mest en ook niet te veel water, want kruiden smaken het beste als ze het niet al te goed hebben. Als ze gaan bloeien, knip dan het liefst de bloemknoppen eruit, want dat kost je de smaak van je kruiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist ja, de smaak is sterker als ze het wat minder goed hebben.
+