Welke rijzing is met zelf brood bakken het belangrijkst,de eerste of de tweede rijzing? ik gebruik geen bbm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
8.5K

Antwoorden (3)

Als eerste is het kneden van het deeg een erg belangrijk onderdeel voor het maken van het brood. Tijdens het kneden komen er namelijk gluten vrij die ervoor zorgen dat het brood goed kan rijzen. Door het rijzen wordt het brood lekker luchtig en dus goed van smaak. Door het brood voor de 2e maal te kneden en dus ook laat rijzen krijg je uiteindelijk een smaakvol brood van fijne structuur waarin de gluten zich volledig ontwikkeld hebben. Dus de eerste en tweede rijzing zijn belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen de voorrijs en de narijs zijn beiden belangrijk,
ook veel kneden en tussendoor even laten rusten is belangrijk. Voor goed brood moet je dus even tijd vrijmaken. Al staat het meel dat je gebruikt stijf van de gluten, zonder gist erin houdt je gewoon een harde graanklomp en geen kruimelig brood. De gist moet dan ook zijn werk kunnen doen en door het te laten rijzen krijg je de luchtbelletjes in het brood die het in volume doen toenemen en voor de kruimelstructuur zorgen.
Door het na het rijzen weer terug te kneden, maak je de grote luchtbellen die zijn ontstaan weer klein en je deeg wordt soepel en elastisch.
Tijdens het kneden ontstaan de gluten in het deeg , die je kan zien als kleine touwtjes (eiwitten die zich aan elkaar koppelen).
Juist in de voorrijs krijgt het deeg de tijd om te ontspannen
Doe je dit te kort, dan breken kortgezegd de gluten, waardoor de samenhang van het deeg beschadigd en dit heeft grote invloed op de kwaliteit van je brood.
amc
12 jaar geleden
tijdens het rijzen van een deeg,gaat de gist aan het werk. de eerste rijs,ong 1 uur is het belangrijkste.de gist doet zich te goed aan de suiker die in het deeg verwerkt is.en geeft koolzuurgas en alcohol af.de gist cel splitst zich dan ook in een dochter cel.in een boterham zie je hele kleine gaatjes,in ieder gaatje heeft een cel gezeten.(de structuur) de tweede rijs,nadat het deeg goed is platgedrukt,( doorgeslagen) heeft tot doel,de koolzuur uit het deeg te halen,zodat de gist nog beter het werk kan doen.rijsduur ong 15 minuten.de blik rijs,is net zo belangrijk als de eerste rijs.ook gemiddeld 1 uur.dan is er de ovenrijs.tijdens het bakken tot het brood vanbinnen de 60 graden heeft bereikt.daarna sterft de gist af.