Ik wil graag zelf bamieschijven maken maar heb geen idee hoe ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (2)

http://mobile.cooksunited.nl/
Bamischijf
Niks snackbar, zelf maken!
Ingrediënten
voor
portie(s)
http://img.cooksunited.nl/img/cu.nl/mobile/rezept-umrechnen.png
250 gr
mie
chilipeper(s)
2 tenen
knoflook
3 dl
kippenbouillon
100 gr
prei
100 gr
ui(en)
50 gr
witte kool
150 gr
kipfilet
50 gr
taugé
½ el
sambal oelek
75 gr
schouderham
1 tl
kerriepoeder
1 tl
maggi
zout, naar smaak
boter, om te bakken
bloem
eiwit(ten)
paneermeel
Bereiding:
Snijd de kipfilet in zeer kleine blokjes. Snijd de groenten fijn. Snijd de ham in kleine reepjes. Pers de knoflook uit. Snijd het pepertje zeer fijn.
Kook de mie volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Maak van de boter en bloem een roux en met de bouillon een dikke saus.
Verhit wat boter in een pan en bak hierin de kip. Doe de groente (behalve de taugé), de ham, knoflook,
chilipeper en kerrie in de pan en smoor het. Voeg eerst de taugé toe en daarna de saus van kippenbouillon en maak vervolgens op smaak met de sambal, ketjap en maggi. Laat de massa vervolgens
afkoelen.
Meng de kipmassa met de mie. Stort de massa uit op een plaat en zorg er voor dat het een zeer compacte vierkante massa is van 2 a 3 cm. dikte. Er mogen geen luchtbellen in blijven zitten, die vormen bij
het afbakken het grootste probleem. Het beste is het om alles een dag in de koeling te laten staan, zodat alles goed qua smaak en consistentie op elkaar kan inwerken.
Snijd de bamiplak in 16 gelijke stukken, haal het door bloem, eiwit en paneermeel en bak de bamischijven af in de frituur op 180 graden.
Bereidingstijd: 30 min.
Kook-/baktijd: 30 min.
Rusttijd 1 dag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
succes!
Heel eenvoudig met een restje bami. Nasi kan ook trouwens. (ik heb zelfs wel eens macaroniburgers gemaakt ; ook erg lekker).

Als je daar een flinke pan van hebt gemaakt, en je laat het afkoelen, zul je merken dat het vaak één 'bonk' is geworden. De kunst is dus de resten tevoren al in porties te verdelen. Dat scheelt werk. Je kunt het ook in een cakeblik ofzo doen en dan echt plakken snijden.

Plakt je nasi of bami onvoldoende, doe er dan gewoon in de pan een scheutje water bij en laat het nog even doorkoken en dan verdelen en afkoelen. Langer koken = plakkerigere rijst of pasta. (Bij nasi scheelt het ook als je geen al te droogkokende rijst gebruikt ; gewone witte rijst is het best).

Die ballen of schijven of plakken kun je gewoon door respectievelijk bloem - ei - paneermeel halen en dan frituren. Net als bij het opbakken van bami gaat het plakkerige er door het verwarmen weer grootdeels af en heb je heerlijke bamischijven.