Hoe verstevig/decoreer je cupcakes?

Blijft de rolfondant of marsepein zo zitten, of gebruik je daar een topping voor. Alle tips zijn welkom. En kun je gewone cakemeel gebruiken of moet je zo'n cupcake pakket pakken, en wat is evt. het verschil..? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Antwoorden (4)

Rolfondant en marsepein kan je "vastmaken" met een beetje botercreme. Zelf gebruik ik liever Royal icing op cupcakes. Kost wat meer moeite maar word hard. Chocola is ook nog een optie.

Voor cupcakes kan je ook gewone bloem gebruiken. Dus cakemeel of ren mix maakt geen verschil als je een goed recept hebt. Kijk ook is op het forum van deleukstetaartenshop .nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cupcakes worden vaak heter en korter gebakken om te voorkomen dat ze te droog worden, ook wordt er vaak olie gerbruikt ipv boter, in de handel zijn diverse cupcake mixen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed basisrecept;

125 gr. zachte roomboter,
125 gr. fijne kristalsuiker,
125 gr. zelfrijzend bakmeel,
2 eetl. melk op kamertemperatuur,
2 grote eieren op kamertemperatuur.

Verwarm de oven voor op 170 graden en zet het rooster in het midden als je een cupcakebakvorm hebt. Zet hier alvast de papieren caisses in. Zet anders vast een bakblik klaar (niet in de oven)waarop je de papieren caisses alvast neerzet (12 stuks).

Doe de zachte boter in een mixkom en roer hem glad met de mixer op middelhoge snelheid.
Voeg de suiker beetje bij beetje toe en blijf goed mixen. Hoe langer je mixt, hoe luchtiger het beslag wordt. In elk geval moet je geen suikerkorrels meer voelen. Na ca. 5-7 min. heb je dan een luchtige, lichte massa.
Doe er 1 ei bij en mix tot het helemaal opgenomen is en doe dan hetzelfde met het andere ei.
Voeg nu beetje bij beetje het gezeefde bakmeel toe en mix het er niet te lang mixend doorheen. Als laatste voeg je de melk toe en mixt alles nog 1 minuutje.
Vul nu de vormpjes met behulp van een lepel en met een 2de lepel schraap je het beslag hiervan af in het vormpje.
Maak ze 2/3 vol zodat ze kunnen rijzen en niet te hoog opbollen. Ze blijven zo mooi plat en zo kan je ze het moois decoreren.

Bak ze nu 20-25 min. in de warme oven en maak niet tussentijds de deur open om te kijken, want dan zakken ze in. Als een cocktailprikker er droog uitkomt zijn ze gaar, anders moeten ze nog wat langer.

Zijn ze toch iets boller geworden dan je wilde, leg er dan een snijplank op als je een cupcakevorm hebt. Na ong. ½ min. haal je het plankje eraf en zijn ze mooi plat geworden
Laat ze uit de vorm op een rooster afkoelen.

Frosting;

250 gr. roomboter,( zacht)
250 gr. poedersuiker,
2 eetl. heet water,
kleurstof, of gekleurde sanding sugar of zoiets.

Boter luchtig mixen, poedersuiker er in delen doorheen mixen tot een luchtige massa. Als laatste het water erbij en goed mixen. Evtl. 1 druppel kleurstof erdoor en versieren met gekleurde suiker ofzo.

Voor het bedekken met fondant of marsepein kan je het plakje fondant aan de achterkant bestrijken met water om te plakken of een laagje frosting gebruiken.
amc
12 jaar geleden
Genoeg recepten hierboven dus ik spring alleen ff in op de afwerking en decoratie.

Wanneer je de cc's uit de oven hebt gehaald kun je er een stevige (glazen) plaat of ovenschaal op leggen. Zo worden de cupcakes platter en zijn ze makkelijker te decoreren met fondant/marsepein. Ook wordt daarbij de kans kleiner dat ze na het decoreren inzakken.

Wanneer je de marsepijn/fondant vast wilt maken aan je cc's kun je inderdaad (royal)icing gebruiken. Je kunt ook zelf 'lijm' maken. Doe wat poedersuiker in een schaaltje en doe een KLEIN beetje water bij. (een klein beetje omdat fondant en water niet goed samen gaan). Even doorroeren en je hebt je eigen goedkope 'lijm'.

Op http://www.deleukstetaarten.nl kun je erg veel vinden over taarten en cc's. Van recepten, vullingen en decoraties tot afbeeldingen van gemaakte lekkernijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
abrikozenjam is als plakmiddel ook een optie