Hoe kan ik mislukte risotto (vaste bonk) toch eetbaar maken?

De smaak is heel goed dus weggooien is zonde maar de korrels zijn tijdens het maken al helemaal gebroken dus nu is het een kruising tussen kleefrijst en dikke aardappelpuree.

Hoe kan ik daar nog iets van maken? Zomaar extra vocht toevoegen durf ik niet, misschien opbakken of nog iets anders erdoor doen?

12 jaar geleden
in: Koken
7.2K

Het beste antwoord

Ik weet dus niet welke smaak je aan jouw risotto hebt gegeven, maar als er geen kaas of andere sterke smaken in zitten, zou je er een soort toetje van kunnen maken.
Je brengt in een pannetje kokosmelk aan de kook met wat basterdsuiker en een snufje zout. Los de suiker al roerend op, laat iets afkoelen en schep de rijst erdoor zodat hij wat losser wordt.
Leg de rijst dan als bergje op een bord en leg er schijfjes mango en dunne plakjes limoen tegenaan. Strooi er geroosterde sesamzaadje over. Lekker is ook om er dan mango-chutney bij te geven, maar het hoeft ook niet.

Toegevoegd na 11 minuten:
Misschien kan je er ook ballen(-tjes) van maken, ze door losgeklopt ei wentelen en door paneermeel rollen. Ook kan je de ballen wat platdrukken zodat je een soort koekjes krijgt en ze dan paneren. Je kunt ze dan frituren of in de koekenpan in wat olie bakken. Misschien zelfs lekker met pindasaus. Ik weet dus niet wat de smaak van jouw risotto heeft, maar deze saus smaakt er vaak goed bij. Of natuurlijk een pittig geurige tomaten saus waar je de gebakken balletjes bij geeft. Lijkt me lekker bij pasta.
amc
12 jaar geleden
Summo
12 jaar geleden
het is niet het toetje geworden, er zaten doperwten doorheen nl, maar de paneermeel deed het prima

Andere antwoorden (3)

met een houten lepel proberen los te roeren. je zou een scheutje zonnebloemolie erdoor kunnen roeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een risotto moet eigenlijk dik vloeibaar zijn, er is nog redding mogelijk maar een "echte" zal het nooit meer worden.
Woel de rijst heel voorzichtig los, de korrels zijn al stuk schrijf je, dus voorzichtig.Zet je oven weer aan op 120 graden en zet je slee met risotto er weer in. Verwarm wat bouillon en verspreid dit over de risotto, gebruik zoveel tot het een dikke brei is.Doe dit niet te lang, als het vocht weer opgenomen is, ende risotto is goed warm, is het genoeg want de garing blijft doorgaan. Je kunt nog wat gehakte notenmix toevoegen om toch iets knapperigs te hebben
Ik hoop dat je er nog iets leuks van kunt maken, maar weggooien is zonde, het blijft zeer goed eetbaar.

Een tweede optie is het volgende:
Warm een heel klein beetje boter of olie op in een pan. Maak de rijst voorzichtig los met je handen. Dus niet knijpen, maar "woelen". Doe dit in een niet te grote koekenpan met de boter.Roer enkele minuten dooreen om de rijst goed te doordringen met een beetje boter en druk dan de rijst plat, tot een laagje. Laat 10 minuten bakken. Draai voorzichtig om (Maak de rijst los met een spatel). Laat ook de andere kant goudkleurig bakken. Je hebt nu een soort rijstkoek. Lekker met vlees of champignonsragout .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het heel stevig aan elkaar zit, kan je er een soort gefrituurde hapjes van maken. Snijdt 'het blok' in blokjes of plakjes. Paneer de stukjes: eerst door bloem, dan door opgeklopt ei, en uiteindelijk door paneermeel. Laat de gepaneerde blokjes een half uurtje opstijven in de koelkast.
Maak de friteuse of een pan met voldoende diep olie klaar. Frituur de blokjes totdat ze mooi diepbruin zijn en je hebt je eigen versie van arancini gemaakt!
Als de massa niet zo vast is dat je ze kan snijden, roer de massa dan door elkaar, meng er een geklopt ei door om de massa te binden en vorm met je handen kroketten of bitterballetjes. Denk er om dat het geheel niet te vochtig moet worden, het moet aan elkaar blijven plakken! Paneer deze op de bovenomschreven manier en frituur ze.
In Italie zijn deze balletjes erg populair als hapje. De rijst is dan wel wat steviger, maar ik denk dat je op deze manier geen eten hoeft weg te gooien, dat is echt zonde.