hoe komt het dat als je erwtensoep gegeten hebt dat je darmen van streek raken.

Zijn het de erwten of wat maakt het dat het "gassen"niet te harden is.Vraag van mijn man hahahhaa

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
44.2K

Het beste antwoord

Erwtensoep is veel lichter verteerbaar, geen winderigheid b.v., als de erwten eerst gekiemd zijn door ze 1 dag in water te weken en daarna nog 3 dagen te laten kiemen tot de kiempjes 6 mm lang zijn. Minstens elke dag spoelen en afgieten anders gaan ze stinken. Het lukt ook met bruine bonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 pffffff
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel voor jou het beste antwoord.groetjes van Josephina.

Andere antwoorden (3)

Goeie vraag! Het heeft te maken met bepaalde eiwitten, maar bij onderstaande link kun je er meer over lezen.
Laat dat maar aan je man lezen en hou gewoon van hem hahaha...ook al moet je in de ochtend het dekbed van plafond af schrapen.

http://www.mlds.nl/ziekten/23/winderigheid/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahhaa pfffff maar zijn het de erwten die dat veroorzaken?
Ik ga op zolder liggen vannacht hahaha
geen last van, wel van Bruine bonensoep en uienhachee..
dat zijn goeie gassen hoor, beter dan die van als je net bij McD hebt gesnackt, gewoon lekker laten rollen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt door de erwten. Peulvruchten bevatten veel voedingvezels, waardoor je darmen gedwongen worden te werken. Ieder mens heeft gassen in het maagdarmkanaal. In de darmen bevinden zich bacteriën
die de onverteerde voedselresten, die in de dikke darm terechtkomen, bewerken en bij dit proces komen veel gassen vrij. In de darm zitten vele reukloze gassen maar door de afbraak van bepaalde eiwitten ontstaan vaak zwavelverbindingen (rotte eieren). De samenstelling v.d. geur van het darmgas, heeft o.a. te maken met de voeding en de darmflora (bacteriën).
amc