Welke pepers gebruik je voor pikant op je lippen en welke voor pikant in je keel, of is dat een andere manier van peper gebruiken?

Soms is het pikante vooraan in je mond en soms voelt het na een tijd pikant in je keel, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Witte/ zwarte peper is een bes (piper nigrum) die gedroogd en in gemalen vorm aan eten wordt toegevoegd om het pikanter te maken. Bij aanraking met de lippen heb je er nauwelijks last van, tenzij overdadig gebruikt en of de lippen schraal zijn.
Deze pepersoort is niet verwant aan de andere pepers, de capsicumsoorten w.o. Spaanse peper en veel andere.
Doordat deze enigzins vochtig of olieachtig(sambal) de mond in gaat, kunnen ze de lippen raken en sta je ineens in "brand"
Het enige dat snel helpt is een suikerklontje of een heel erg zoet snoepje. Vergeet de rest maar.
Je kunt pikant aan je lippen voorkomen, door goed doseren of zorgen dat je vork of lepel de lippen niet raakt, in de mond
onstaat er "explosie" :)