Hoe kan het dat mijn brooddeeg niet rijst?

Ik heb 2 keer een brood gebakken, en beide keren rees het brood niet, terwijl in het recept stond dat het twee keer zo groot zou moeten worden in dat half uurtje dat het zou rijzen, maar bij mij is het niet tot een heel klein beetje gerezen. Ik heb het in een kom gedaan en met een theedoek over de kom een half uur laten rusten bij ongeveer 22 graden. De andere keer heb ik het een keer op een bakplaat gelegd en daar met een theedoek erover op dezelfde temperatuur laten rusten. Beide keren rees het dus amper. Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.3K

Het beste antwoord

Wat absoluut fout gaat (als je dit gedaan hebt);

Gist en zout moeten tijdensde bereiding zorgvuldig van elkaar gescheiden worden. Zout beïnvloedt de werking van gist nadelig.
De verse gist moet altijd in lauwe melk worden opgelost, zodra de melk te heet is, werkt de gist ook niet meer.
De gist mag ook niet 'over tijd' zijn.

Je maakt eerst een kuiltje in de bloem, daar giet je de gistoplossing in. Voeg de bloem van binnenuit, beetje bij beetje toe aan het melkpapje tot de helft v.d. bloem verwerkt is. Voeg de boter toe.
Voeg de rest v.d. bloem beetje bij beetje toe. Voeg het zout toe en kneed het deeg net zo lang tot het van het werkvlak los laat en glad en soepel is.
Gebruik zo nodig wat bloem om er onder te bestuiven.
Vervolgens leg ik het op een linnen theedoek die ik met bloem bestoven heb, dek het deeg af met plastic en sla de theedoek erover om het deeg dan zo'n 40 min. te laten rijzen alvorens ik het verder verwerk. Nu heb ik een zonnig, warme tochtvrije keuken en dan lukt het prima. Een andere optie is ( en dat gaat ook heel goed);
Verwarm je oven iets en zet hem uit. Doe het deeg na het kneden in een warme kom die je al in de oven mee liet warmen en dek hem dan af het plasticfolie, die je over de kom plakt. Laat het dan in de nog warme oven staan om te rijzen. De oven mag niet té warm zijn, maar wel iets voorverwarmd.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik bak altijd zelf brood en nu zijn er verschillende soorten degen, maar een ding is belangrijk:
eerst mengen, dus water of boter enz bij het meel direct doen, heel belangrijk!,kneden, laten rusten bij voorkeur op de verwarming met een doek erover, half uur wachten, daarna kneden en platslaan, kom invetten die in de oven gaat, het deeg erin doen, (ligt eraan hoeveel tijd je deeg nodig heeft) zo'n 90minuten laten rijzen op de verwarming, daarna oven voorverwarmen 10 min (ligt eraan welk deeg je gebruikt!) 220 graden, deeg erin schuiven, na 5 minuten de oven op 200 zetten, afbakken in ongeveer 30 minuten. Succes!
Onderaan heb ik een link toegevoegd die ook video's heeft, zodat je het goed kan zien, wat je moet doen.

Toegevoegd na 3 dagen:
Dit deeg gebruik ik altijd: http://www.ah.nl/appie/producten/product/605004/abdijbrood-mix-donker?rq=broodmix
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die zit er dan wel in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij broodmeel dan en daar heb ik het over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad oh!
plet er een paar vitamine C tabletjes door en gebruik plastic folie ipv een theedoek
ook moet het tochtvrij staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brood wordt gemaakt met gist. Dit is een kritische grondstof. Is het water te warm, de omgevingstemperatuur te koud òf tocht het in de buurt van de beslagkom, dan rijst het brooddeeg onvoldoende. Voeg altijd handwarm water toe bij bereiding in de oven en dek de kom af met plastic.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.koopmans.com/consumentenservice/veelgestelde-vragen/brood/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik een broodbakmachine. Bij mij rijst het het best als ik eerst het bakblik invet met olijfolie, daarna ca 300 ml water erin, dan 500 gram meel die ik vantevoren al goed gemengd heb met 1 zakje poedergist (goed door elkaar geschud in een plastic bak) en de evt andere ingredienten die ik gebruiken wil apart van elkaar in de 4 hoeken.