wat is "basterd " suiker ?

om "Sachertorte" te bereiden heb ik bruine alsook witte basterdsuiker van doen. ik ben er naar op zoek.......
weet iemand raad ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
33K

Het beste antwoord

Basterdsuiker is in België ' kindjessuiker' misschien ken je het zo? Zo noemen ze de cassonade van Tienen, omdat er een kindergezichtje op de verpakking staat. In Nederland hebben we witte-, gele- en bruine basterdsuiker.
In België kennen ze daarvoor de 'cassonade Gaefe van de Tiense suiker'. Je kunt echter net zo goed fijne kristalsuiker gebruiken als je de cassonade niet hebt. Hiermee gaat het ook prima hoor. Je zult de specifieke smaak van de suiker echt niet missen, omdat de chocoladesmaak toch echt de overhand heeft. Misschien heb je wel rietsuiker? Kan je ook nemen samen met witte suiker als je niets anders hebt. Probeer anders eens het recept in mijn bron. Is ook erg lekker, heb het zelf ooit gemaakt.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal ik morgen testen, beste

Andere antwoorden (2)

Basterdsuiker wordt gemaakt door aan fijngemalen, witte, geraffineerde suiker een oplossing van invertsuiker toe te voegen.

Iedere supermarkt verkoopt het.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt meestal kiezen uit witte, lichtbruine en donkerbruine basterdsuiker.

Toegevoegd na 36 minuten:
Ik zie nu dat je uit België komt. Daar is basterdsuiker inderdaad niet te krijgen. De basterdsuiker kun je gewoon vervangen door cassonade.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in welke verhouding bekom ik deze suiker wanneer ik deze zelf wens te bereiden ? en waar vind ik deze "invert" suiker ?
Basterdsuiker is ruwe suiker uit suikerbiet. Deze geparfumeerde suiker met zachte textuur wordt verkregen op basis van de siroop van de raffinage van witte suiker. Die wordt één keer ingekookt voor de lichtbruine versie en tweemaal voor de donkerbruine.
In België is deze suikersoort te vinden onder de namen "cassonade Graeffe", kandijcassonade, blonde kandijsuiker, of gele bietensuiker.

Lichte en bruine kandijcassonade worden nog steeds op natuurlijke wijze gefabriceerd volgens aloude traditie. Als nevenproduct van kandijsuiker hebben ze een nvergelijkbare smaak, die men in geen andere bruine suiker kan terugvinden. Lichte kandijcassonade is zacht van smaak, donkere kandijcassonade heeft een meer uitgesproken smaak. Kandijcassonades worden niet alleen gebruikt op de boterham, pannenkoeken, rijstpap en aardbeien. Zij geven eveneens vele gerechten en nagerechten, van de eenvoudigste tot de meest gastronomische, een aparte, verfijnde smaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
nvergelijkbare = onvergelijkbare
Amadea